Rutter i Vistan

Har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med.
När jag laddat ner kartor och rutter skapade i nya MG Europe och där dom visas så fint på PC:n och följer vägarna. Men när man tittar på rutterna i Vistan så visas riktningen mellan waypoints som raka streck vilket gör att både sträcka och ETA blir felaktiga. Är detta något som Vistan begränsar iom att den väl inte supportar autorouting, eller går det att ställa in någonstans ?
 
Tyvärr!

Du har rätt i dina misstankar. I och med att Vistan inte stöder autorouting, kan den inte göra annat än att visa vägen mellan de punkter som MapSource gör längs rutten.

Det du kan göra, är att kontrollera dessa punkter i MapSource, innan du tankar ner rutten till din Vista. Om du då ser att MapSource har skickat ut dig på E4, och tycker att du bara kan följa vägen i 400 km, så kan du lägga in någon (några) punkter längs vägen, och låta MapSource göra autorutten från exempelvis punkt A till D via både B och C. Om du då väljer B och C i krökar eller korsningar som ligger längst från det raka streck som annars skulle visas på Vistan, får du i alla fall rutten lite mer detaljerad än vad den annars hade blivit. Tänk bara på att alla sådana här tillägg ökar på antalet waypoints längs rutten. Du får inte gå över 50 punkter, för då huggs rutten helt enkelt av efter den 50:e punkten, och du har ingen vägledning ända fram.

Om du gör en rutt, med autorouting, i MapSource, tankar ner den till Vistan och sedan laddar upp den igen, får du se även i MapSource hur den kommer att se ut i din Vista. Dvs raka spåret mellan de olika punkterna. Det kan vara lättare att se i MapSource var du ska lägga till någon punkt för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Anders
 
Funderingar

Jag har inte Mapsource Europa men en vista.
Borde det inte vara tracken man sparar ned i vistan
istället för waypointsen efter att man skapat en routing i datorn.
Då borde ni kunna se färdvägen.
Eta:n borde dock fortfarande vara felaktig.
Men färdvägen borde bara vara att följa.

Raymond
 
Jodå, det är riktigt och rutten laddas ner i Vistan och det går att både se och följa den på kartan, men beräkningen av ETA och avståndet blir så att säga fågelvägen.
 
Nja...

Raymond, det är så att när man låter MapSource räkna ut en rutt automatiskt, så får man just en rutt, med några olika waypoints på vägen. En sådan rutt i en Vista kan innehålla max 50 waypoints.

I en GPS V kan en rutt innehålla betydligt fler noder, som de kallas. Först var det visst 256, men sen skrämde Garmin upp det till 1000 eller något sådant. Detta är alltså de små punkter, motsvarande samplingspunkterna i ett "track", som gör att en GPS V kan visa vägen med de olika krökar och slingor som vägarna har. De "riktiga" waypoints, som man passerar längs vägen (sådana där man får instruktioner om hur man ska köra) kan i en GPS V nu vara 100 st, om man har uppdaterat till senare versioner av firmware.

MapSource innehåller mig veterligt inte något speciellt verktyg för att konvertera en autorutt till ett spår. Dessutom faller det i alla fall igenom på slutet, för om du ska få någon ETA när du följer ett spår, måste du först spara spåret. Då reduceras antalet punkter till max 250. Sedan måste du göra en rutt av det sparade spåret, vilket i sin tur reducerar antalet punkter till max 50. Tillbaka vid utgångspunkten, alltså.

Anders
 
Dessutom...

När jag funderade vidare, tycker jag att min erfarenhet är, att även om ruttens väglängd blir felaktig, stämmer ETA ganska bra ändå. En Vista tar ju hänsyn till att din färd inte hela tiden följer de raka spåren som fågelvägen motsvarar, utan lägger till tid för den vinkelavvikelse som din kurs har gentemot den rutt som du följer.

När du bara har åkt ett tag, brukar den ha fått till det ganska bra, tycker jag.

Anders
 
Detta med autorouting och Vista: är det programstyrt så man kan hoppas på att Garmin ev. kan uppgradera Vistan med autorouting eller krävs det något mer ?
 
Kaninen lever på hoppet...

Men i det här fallet får vi nog hoppas förgäves.

Tekniskt sett är det inget problem att få en Vista till att göra autorouting. Möjligen kan det vara så att den använda processorn är för klen, eftersom automatisk ruttberäkning kräver ganska mycket datorkraft. Det kan bli så att ruttberäkningen blir olidligt långsam.

Men ur affärspolitisk synpunkt skulle jag tro att Garmin än så länge väljer att satsa på mottagare avsedda för olika målgrupper (promenera - bil - båt - flyg), och att de då hoppas att åtminstone en del personer tillhör flera grupper, och också köper flera olika GPS. Till exempel en Vista och en GPS V, för att ha något i handen och något i bilen. Kanske en GPS MAP 76S att ha i båten, som lök på laxen. Eller en större plotter där. Kostar pengar förstås, men somliga har ju gott om dem...

Anders
 
Bortsett från att jag inte tror att prestandan räcker till så är det osannolikt att man skulle "skänka" bort en sådan funktion. I så fall gör de nog snarare en ny modell som prissätts därefter från början. Skärmen i Vistan är ju dessutom väldigt liten. Mycket troligare kandidater att få autorutt är de ursprungligen marina 176:eek:rna. De har enligt uppgift mycket processorkraft och skärmar som lämpar sig i fordon så en 176:a för vägtrafik är rimlig. Problemet är kanske att den skulle döda SP III:an?
 
Vista vs. GPS V

Vad har man, förrutom autorouting, för bättre funktioner i GPS V? Jag undrar eftersom jag börjar känna Vistan lite "trång" även om den är en suverän GPS. Undrar dessutom om någon vet om Garmin tänker låta den "tala" svenska dvs svenska menyer. Dessutom undrar jag om någon vet hur det funkar med garantier om man handlar på t.ex GPS-Warehouse där den ju blir betydligt billigare än i Sverige
 
Re: Vista vs. GPS V

knutte56; sa:
Vad har man, förrutom autorouting, för bättre funktioner i GPS V? Jag undrar eftersom jag börjar känna Vistan lite "trång" även om den är en suverän GPS.
Jag har gått samma väg och för mig som ofta använder GPS:en i fordon var autorouting, GPS V:s större skärm, bättre extern strömmatning, mycket bättre bakgrundsbelysning och hanterlighet (knappar på framsidan) så viktigt att det lätt uppväger Vistans större minne (minne är som lön - det är jobbigt att byta ner sig), kompass och barometer. Alarmen, fler rutter och fler landmärken per rutt uppskattar jag också i GPS V. Att extern strömförsörjningskabel och CD med detaljerade kartor ingår i GPS V uppväger till viss mån prisskillnaden. Däremot saknar jag Vistans format när jag är ute och går med GPS och 5 MB är alltid 5 MB...
Undrar dessutom om någon vet om Garmin tänker låta den "tala" svenska dvs svenska menyer.
Vista har svenska menyer. Det är rimligt att tro att GPS V kommer att få det i framtiden då det redan kommit till några nya språk och dess systermodell, StreetPilot III har svenska som alternativ.
Dessutom undrar jag om någon vet hur det funkar med garantier om man handlar på t.ex GPS-Warehouse där den ju blir betydligt billigare än i Sverige
Är det en seriös firma skall det framgå av deras webbplats. Garmin har också ett europeiskt servicecenter, http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=31
 
Ekonomi

Det bästa vore väl en Vista och en GPS V, om man nu ska välja mellan just dessa, snarare än antingen eller. Det är naturligtvis en ekonomisk fråga, men när det gäller att springa, gå, åka inlines och sådant, tycker jag att Vistans format är perfekt.

Däremot skulle jag gärna tänka mig en GPS V i bilen. Dock anser jag att minnet är för litet, och laddas alltför segt (via RS232). En StreetPilot tycker jag är för klumpig, eftersom jag gärna vill kunna bära min bilnavigator i handen också. Jag skulle vilja ha en GPS V, med minst 64 MB, helst 128 MB, och med USB anslutning. Då behöver man ändå inte mixtra med minneskort (Garmin kör ju med den dyra varianten, med "egna" kort), men kan ganska kvickt tuta ner kartor över ett ansenligt område.

Eller så skulle det vara något i stil med Street Pilot, och så får man ta med sig Vistan i handskfacket, så att den kan tillgripas vid uppsökning av geocache eller liknande...

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneagk App för att planera rutter Navigering 4
Caminista Mobilapp som kan logga och länka ihop flera rutter? Navigering 8
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
ake_nyberg Exakta GPS-rutter över kebnekaise-området efterfrågas Navigering 2
Anders paddlar Rutter-Följa väg Navigering 26
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
zbx Spara rutter till 60C Navigering 18
bwho Antal punkter i spår och rutter Navigering 24
mrhandley Kalibrera karta, rutter och lite mer Navigering 5
Ka-Ka Friprogramvara för att hantera waypoints och rutter? Navigering 6
Bringner Rutter i eTrex Legend. Navigering 5
ronnyh Rutter. Navigering 0
Tony_Avesta Vistan och gummit...... Navigering 3
Garmin Vista Kablar till Garmin Vistan Navigering 2
3313 Vistan,MapSource, bärbar dator Navigering 8
3313 Överföring MapSource till Vistan Navigering 1
Tony_Avesta Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!! Navigering 31
3313 Vistan och MapSource Navigering 10
has28 Nya kartor Vistan ? Navigering 12
Rothorn Nedladdning av kartor på Vistan Navigering 7
Rothorn Nedladdning av kartor på Vistan Navigering 1
ÄventyrsUffe "Proximity Alarm" i Vistan? Navigering 11
INWE Batterimätaren i Vistan Navigering 2
wmthned Ta bort karta i Vistan ? Navigering 3
Tony_Avesta Tester av antenn och fäste till Vistan. Navigering 9
Garmin Vista Vistan Navigering 1
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
goranwi Sökfunktionen i Vistan Navigering 6
Siggebo Vistan dör Navigering 6
wmthned Avstånd i vistan för en nybörjare Navigering 2
Enicar eTrex Vistan i storstan Navigering 1
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
frni Försvinner standardkartan i Vistan? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.