Rutter metroguide europe7?

När jag gör en nu rutt i MapSource och har valt "lås på väg", så ser rutten helt ok ut på min pc.
Efter överföringen till min gps, så väljer jag att aktivera rutten. Rätt kart/datumformat (RT90) är inställt.
Men det tjocka rosa strecket som markerar rutten på min gps följer inte alltid vägen, utan ibland så ligger den vid sidan om vägen. Är det någon inställning i min gps som jag har missat, eller ska det vara så?
Även min gps är inställd på "lås på väg"

Någon som har någon idé?
 
Rutten är mellan girpunkter

Den rosa linjen går oftast raka linjen mellan punkter där du skall svänga alternativt passera se t ex bilden nedan som är från en rullskridskortur jag gjorde häromåret. Det gula är den väg jag sedan åkte och de rosa linjerna ruttförslag som Mapsource gjorde på Metroguidekartan.

pic_9888.jpg


(Tillstånd från Garmin att publicera ploten med kartbakgrund).

Thure
 
Mapsource tänker inte som jag

när det gäller att välja rullskridskorutt. Valet av slät och lättrullad asfalt tillkommer.

Thure
 
patrix10; sa:
När jag gör en nu rutt i MapSource och har valt "lås på väg", så ser rutten helt ok ut på min pc.
Efter överföringen till min gps, så väljer jag att aktivera rutten. Rätt kart/datumformat (RT90) är inställt.
Men det tjocka rosa strecket som markerar rutten på min gps följer inte alltid vägen, utan ibland så ligger den vid sidan om vägen. Är det någon inställning i min gps som jag har missat, eller ska det vara så?
Även min gps är inställd på "lås på väg"

Någon som har någon idé?

Men, Metroguide har ju normalt inte autoroute när den är nerladdad. Vad är det för GPS du har? Kan det vara så att din GPS gör en ny rutt, men på baskartan??
 
Låter ju troligt.

För övrigt vill jag återigen påpeka att "lås på väg" inte har ett smack med ruttberäkningen att göra, vare sig i dator eller GPS. Det är till för att din position ska visas på den väg som är ritad på kartan, även om det finns ett fel i positionsberäkningen, och ett annat i vägens representation på kartan, som gör att mottagaren just nu tycker att du kör 16 meter vid sidan om vägen. Om du rör dig så fort, att det verkar rimligt att du sitter i ett fordon (det räcker att du har varit uppe i tillräckligt hög fart tidigare) och dessutom rör dig någorlunda längs vägen, inte tvärs den, kommer mottagaren att bestämma sig för att du antagligen är på vägen, och också visa din position där.
Allt övrigt utgår sedan från denna fuskposition. Så om du har en waypoint 15 meter från vägen, och kör med bilen snett ut till denna punkt (vi antar att det låter sig göras, exempelvis på en parkeringsplats), kommer din GPS att hävda att du har 15 meter kvar, då den fortfarande sätter din position på vägen. Om du då ändrar kurs, så att du rör dig i 90° vinkel mot vägen, släpper den dock ganska snabbt din fuskposition och börjar visa var du är igen.

Noggrannhetscirkeln visas inte när lås på väg har låst, men kommer tillbaka igen när låsningen släpper, på de mottagare som nu alls har den finessen.

Med autorutt har det alltså inget alls att skaffa, något som också avspeglas i det faktum att även mottagare som inte alls har möjlighet till autorutt (exempelvis min gamla eTrex Vista) ändå har funktionen för att låsa positionen på vägen.

Anders
 
Lås på väg i flygplan

Jag fick för dryga 2 år sedan tillfälle att montera min GPS i den lokala fallskärmklubbens flygplan då jag ville kolla hur höjdmätningen fungerade.

Av någon anledning var min GPS inställd på ”lås på väg”. Jag brukar inte ha ”lås på väg” för det blir så konstiga färdspår när man cyklar, och än märkligare blir det från ett flygplan.

Jag har på kartan med bred röd pensel försökt rita den väg jag gissar att planet flög (dom brukar flyga så vid den vindriktningen). Så här i efterhand skulle jag ha ändrat till en kortare tid mellan trackpunkterna än ”Brune standard” på 15 s, då planet flyger runt 10 gånger så fort som jag cyklar.
Även söder om Hacksta finns en punkt som ser ”skum ut”. Låsning på traktorvägen.

FKA_paint.gif

Skärmdump från Friluftskartan. Med tillstånd från Sportmanship


Bilden kan komma att tas bort då jag har slut på minnesutrymme på min hemsida
 
Det blir ännu lustigare resultat om man flyger i 900 km/h, och ber GPS:n räkna ut rutten längs vägarna, med automatisk omräkning om man avviker från rutten.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneagk App för att planera rutter Navigering 4
Caminista Mobilapp som kan logga och länka ihop flera rutter? Navigering 8
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
ake_nyberg Exakta GPS-rutter över kebnekaise-området efterfrågas Navigering 2
Anders paddlar Rutter-Följa väg Navigering 26
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
zbx Spara rutter till 60C Navigering 18
bwho Antal punkter i spår och rutter Navigering 24
mrhandley Kalibrera karta, rutter och lite mer Navigering 5
Ka-Ka Friprogramvara för att hantera waypoints och rutter? Navigering 6
Bringner Rutter i eTrex Legend. Navigering 5
knutte56 Rutter i Vistan Navigering 12
ronnyh Rutter. Navigering 0
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Enicar MetroGuide V8 Navigering 0
goranwi nRoute v.2.6.1 och MetroGuide 5 Navigering 5
fihn Navigeringsproblem Map60c-Metroguide v.6 EU Navigering 6
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
chuck Metroguide V7 Navigering 0
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Crawler Autorouting med Metroguide v6 Navigering 27
Vandrare Garmin Metroguide och Roads and Recreation Navigering 4
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
Tony-Avesta 60CS och Metroguide Europe...? Navigering 12
kemzon Garmin 76s Metroguide Navigering 4
apersson850 Metroguide Europe 6 Navigering 8
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Johan es MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend? Navigering 23
jasy Metroguide Navigering 3
jasy Vägval Resplan vs. Metroguide m.fl. Navigering 1
Garmin Vista MetroGuide Europé Navigering 10
Garmin Vista MapSource MetroGuide Navigering 1
chuck MetroGuide Navigering 9
Tony_Avesta MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!? Navigering 4
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4
hogskolan MetroGuide Europe Navigering 2
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
bertilstenfeldt X-pris MetroGuide Europa Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.