Batterimätaren i Vistan

Är det bara jag som tycker att batterimätaren visar helt knasigt?
Om jag ändrar inställning från NiMH, som jag använder, till alkaliska så stiger batterimätarstapeln.
Det borde väl vara tvärt om då alkaliska batterier har högre nominell spänning än NiMH och NiCd ?
Full batteristapel borde ju innebära fulladdad batteri för respektive batterityp och nästan obefintlig stapel helt urladdat batteri.
Vid inställning för lithiumbatteri sjunker stapeln i förhållande till NiMH och NiCd och det borde den göra då lithiumbatterier har högre nominell spänning.

För NiCd visar den samma som NiMH numera men det gjorde inte den första programversionen med differentierad visning. Kommer inte ihåg vilken typ som visade högre/lägre än den andra och jag vill inte nedgradera för att kolla.
Trots det har inget stått under programuppdateringar att ändring har skett i senare version.

Således verkar det som om man ej kan lita på att alla ändringar som företages i programvaran presenteras för användaren.

// Ingvar
 
Programmerarens självbevarelsedrift

Nej Ingvar, du kan i stället vara fullkomligt övertygad om att allt som ändras INTE står i uppdateringsinformationen. Det är ganska ofta som programmeraren som mixtrar med Vistan för närvarande (det är bara en nu, på grund av de nya mottagare som ska ut från Garmin) säger att han "ändrat en så liten grej, så han låter det gå förbi under tystnad". Det har dessutom hänt att han medvetet undvikit att skriva ut även lite större ändringar, för "annars ska varenda Vistaägare prova alla otänkbara varianter, så att någon alltid kraschar sin GPS. Vilket gör att det måste fixas igen. Men är felet tillräckligt litet för att bara någon enstaka människa ska råka ut för det några gånger om året, då kan resten av världen leva med det."

Jag har inte provat så noga med olika batterimätarinställningar, så att jag vet om utvärderingen av hur mycket som är kvar har ändrats under tiden eller ej. Jag kan ju fråga, så får vi se om jag får något svar. Jag tycker i alla fall själv att inställningen NiMH verkar ganska rimlig, när jag använder den typen av batterier, vilket jag vanligtvis gör.

Anders
 
Reviderar egna kommentarer

Mina jämförelser gjordes med NiMH-batterier som hade relativt låg kvarvarande kapacitet.
För en stund sedan satte jag i fulladdade batterier som fått vila några dagar.
Batterimätaren med inställning NiMH gick då i topp OK och vid skifte till alkaliska sjönk stapeln något.
Detta verkar också vara ungefär OK.
Men varför ger NiCd- och Lithium-inställningarna bara ungefär halv stapel?
NiCd-batterier har samma nominella spänning som NiMH och mycket snarlik urladdningskurva.
Alkaliska och lithium borde vara någorlunda lika då de bägge har nominell spänning 1,5 V.

Kontentan verkar vara att vad batterimätaren visar motsvarar inte kvarvarande kapacitet.
Dessutom kan man konstatera att det som jag påpekade ursprungligen är beroende av var någonstans man är i urladdningen.

Beträffande programuppdatering får jag dementera vad som skrevs. Tydlig skillnad syns vid högre kvarvarande batterikapacitet, men inte vid låg.

Hoppas i alla fall att de har lyckats få larmgränserna någorlunda rätt. Jag har ej kollat.
Men egentligen är det mindre viktigt för när man inte har mer batterikapacitet och GPSen stänger av sig själv och man inte har fler laddade batterier så är det kört ändå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.