Nedladdning av kartor på Vistan

Som tämligen ny ägare till en Vista är inte allt glasklart. Bla det här med att ladda ner kartor. Grundkartan jag har är en världskarta-dessutom köpte jag med en Map Source europakarta. Att ladda ner rutter och waypoints från Map Source är inga problem. Men om jag vill ladda ner även kartdelar från den mycket mer detaljerade Map Sourcekartan verkar det som om själva grundkartan i Vistan suddas bort. Är det så??
Jag tänker köpa även annat kartprogram (Navigator) för att ladda ner andra kartdata till Vistan. Men raderar varje ny karta ut alla gamla som finns i Vistan??
Om det är så - hur gör Ni andra? har Ni kvar grundkartan och laddar bara ner waypoints osv??
Eller......????
 
Inte riktigt så

Jag ser nu att frågan jag svarat på ställts två gånger, och redan har fått ett svar i den andra tråden. Ack ja. Men detta får stå kvar ändå...

Så här ser det ut inuti din Vista:

Det finns 32 MB flashminne för kartor. 8 MB används av grundkartan. Den kan du inte byta ut (även om det rent tekniskt borde vara fullt möjligt, men det finns inget programverktyg utanför Garmins portar som fixar det).

24 MB används för inladdning av dina egna kartor. För att den delen av minnet inte ska vara helt bortslösad så länge man inte har laddat ner några kartor i grunkan, lägger Garmin in diverse POI (Intressanta Platser, eller Points of Interest) i den delen av minnet vid tillverkningen. Det är dessa POI som den varnar för att du kommer att sudda bort, om du lägger ner egna kartor. Bort med dem bara! Du har mycket mer nytta av kartor från MG Europe än vad du har av dessa POI. Dessutom är det så, att om du skulle vilja ha tillbaka dem av någon anledning, kan du hämta ett program på Garmins hemsida, som låter dig återskapa dessa POI. Där kan du dessutom välja om du vill ha den europeiska eller amerikanska uppsättningen.

Det är (praktiskt taget) bara med Garmins MapSource som du kan tanka ner därtill hörande kartor till din GPS. Man kan mixtra ihop egna kartor (läs exempelvis http://www.gpstm.com/eng/dekode_eng.htm ), men det är inte gjort i en handvändning. Dessutom verkar det vara mest tillämpligt i de områden där det inte finns några vettiga kartor alls. Så är det ju inte i södra Sverige nu, och inte någonstans i Sverige när väl version 5.0 av MG Europe kommer hit.

All inladdning av kartor till Vistan suddar först ut de som fanns där innan. Det går alltså inte att bara lägga till ett kartblad, utan man måste ladda in hela uppsättningen igen. Det tar ungefär en timme, om du fyller minnet fullständigt. Lämpligt att tänka efter en gång extra, alltså, så att du verkligen tankar ner det som du vill ha.

Övriga data (waypoints osv) kan du skicka fram och tillbaka utan att påverka kartorna.
Se till att uppgradera till version 3.10 bums, om du inte redan har gjort det. Då får du plats med fler waypoints och framförallt vettigare antal waypoints i rutterna och längre spårlogg.

Anders
 
Mer kartminne, tack !

Hade inte varit helt fel om man hade kunnat komma åt dessa extra 8 MB.
Nyligen ökade man på spårloggen och antalet waypoints.
Pricken över i:et hade varit om man även kunde frisläppa detta utrymme!

Man får ju enkelt konkurrentfördelar på detta sätt.

// Ingvar
 
Så lätt är det inte

Nja, det går inte utan vidare att "frisläppa" detta minne som du tänkte dig.

Under förutsättningarna att du har en Vista med "Atlantic basemap" och att du har laddat in MetroGuide och att du har ställt in kartans detaljnivå på "Mer" och har metriska längdenheter, kan du göra följande experiment:

Titta på kartbilden. Under skallinjalen står det "mapsource", om du har zoomat in så att du ser alla småvägar. Om du nu zoomar ut, kan du se att 500 meter är den sista zoomnivån där alla småvägar är med. 2 km är sista nivån där mindre huvudvägar är med. 8 km är sista nivån där det fortfarande står "mapsource" under skallinjalen. Det du ser från 12 km zoomnivå och vidare utåt är baskartan. Om du inte har någon baskarta "där under", blir kartbilden vit.

Så blir det exempelvis om du har en amerikansk Vista, med enbart kartbilder ur MG Europe inladdat. Därför låter det sig inte utan vidare konsekvenser göras att helt sonika sudda bort baskartan. Däremot borde det rent tekniskt, om än kanske inte policy- eller licensmässigt, låta sig göras att tanka in amerikansk eller asiatisk baskarta vid utfärder till dessa områden, och sedan ladda tillbaka den vanliga igen.

Idag kan man åstadkomma något liknande genom att tratta in WorldMap i stället, men den är ännu mera gammalmodig är baskartan.

Anders
 
Tack för all hjälp!! Hur uppgraderar jag Metro Guiden? Sker det på Garmins hemsida? Låter det sig göras tidsmässigt via modem?
 
Rothorn; sa:
Tack för all hjälp!! Hur uppgraderar jag Metro Guiden? Sker det på Garmins hemsida? Låter det sig göras tidsmässigt via modem?
Nej, det går ej att göra via modem men länken finns i denna tråd, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18018

MapSourceprogrammet kan du däremot uppgradera löpande från Garmins hemsida, men det är ganska stort så med modem tar det nog några timmar,
http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209
 
Ca 20 min med modem

En uppkoppling med ett 56-modem kommer upp i en nerladdningshastighet på ca 6 kb per sekund beroende på hur belastat nätet är. Det verkar som om Garmin har en relativt bra kapacitet på sin server så du kan nog räkna med 5-6 kb/s. Map source filen är på knapt 7 Mb, vilket ger en nerladdningstid på ca 20 minuter.
Magnus
 
Re: Ca 20 min med modem

magnuss; sa:
En uppkoppling med ett 56-modem kommer upp i en nerladdningshastighet på ca 6 kb per sekund beroende på hur belastat nätet är. Det verkar som om Garmin har en relativt bra kapacitet på sin server så du kan nog räkna med 5-6 kb/s. Map source filen är på knapt 7 Mb, vilket ger en nerladdningstid på ca 20 minuter.
Magnus
Ja det är riktigt, det bör hamna där någonstans om allt går bra. Jag räknade aldrig efter och min maggropskänsla var helt väck.

Ett tips är att använda versalt B för enheten Byte och gement b för bit för att undvika förvirring. D.v.s. kbit/sek skrivs kb/s eller kbps om man vill förkorta det. kByte/sek skrivs kB/s. Inom datakommunikation mäts alltid bandbredd enbart i bit/sek men tyvärr har Microsoft och andra applikationsutvecklare börjat använda Byte/sek vilket nu fått till resultat att många blandar ihop enheterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rothorn Nedladdning av kartor på Vistan Navigering 1
sirka gratis nedladdning av kartor i östeuropa Navigering 4
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
soltek Gratis nedladdning av gästhamnar och naturhamnar Navigering 0
kanotisten Kart nedladdning Navigering 0
ÄventyrsUffe Problem med nedladdning av karta till Vista Navigering 10
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.