Rutt Keb - låter det rimligt?

Okej.

Ej nåt toppen = inte ett alternativ för de övriga två i sällskapet haha

Det säkra valet är då att gå till Keb-stationen och ta det som det kommer. Allt för att nå toppen ..... :)

Nej då men om vi avslutar i Nikka - då är det buss - tåg hur för att komma till bilen?

Hur man än vänder på det så verkar det gå åt mer dagar än vi har :)

Buss tåg buss - känns drygt när vi ska tillbaka.

Så om man ska jämföra verkar ju Nikka - Abisko inkl topptur ta lika lång tid som Nikka - Vakko(vad det nu heter)

Är även fler förslag i tråden som jag får undersöka. Dock verkade de innehålla "svår" terräng.

Blir lite villrådig - vad är rimligt på 6 dagar.

Hur som helst är jag tacksam för alla hjälpsamma förslag! Stort tack.

Som sagt, nackdelen med den turen är buss-tåg-buss i slutet....för det tar Inte två dagar+ att gå från Kaitumjaure till Vakko, det tar en dag, inte mer än så! Har själv gått den turen både sommar som vinter på en dag.

Dag 1. Det är två mil lite drygt Nikka -keb...slå läger vid kaffebäcken första dagen.
Dag 2. Toppa keb andra och har ni orken så går ni en halvmil till början av sjöarna.
Dag 3. Från den positionen passerar ni Kaitum under dagen och slår läger mellan kaitum och Teseujaure någonstans.
Dag 4. Når ni Vakko.
Dag 5. Trp till Nikka.
1 Reservdag.

Dag 2. Om det är dåligt väder så går ni antingen vidare direkt och på så sätt har ni ett hav av tid att ta er ner till Vakko! För ni har inte direkt tid att tappa en dag till i väntan på väder.
Någon kan få skoskav,måste dra ner tempot osv. Så en reservdag är alltid bra att ha och ger utrymme för att improvisera lite på slutet.

Ta en titt på kartan, det är inga avstånd att prata om och väldigt lättgånget....och håller ni runt två mil om dagen så är det inga konstigheter!

Personligen skulle jag inte gå den turen för allt buss-tåg åkande i slutet, utan istället gå via nallo eller tarfala på vägen tillbaka till Nikka.
Det är inte direkt svår terräng, lite mera uppför men belöningen är ju fin utsikt :)!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Okej.

Ej nåt toppen = inte ett alternativ för de övriga två i sällskapet haha

Det säkra valet är då att gå till Keb-stationen och ta det som det kommer. Allt för att nå toppen ..... :)

Nej då men om vi avslutar i Nikka - då är det buss - tåg hur för att komma till bilen?

Om ni avslutar i Nikka...så är det ju där ni har bilen om du inte har ändrat dig totalt från första inlägget :)?

Men då är beslutet tagen verkar det som, toppa keb är prio1.
Lycka till!

Jo som sagts är det sådär att behöva krångla med buss -tåg - buss. Vi ska ju vidare direkt till Norge sen till Sälen.
Hade vi inte haft en häst i familjen hade det sett lite annorlunda ut med flexibiliteten.

Där här då?

Jag förstår er önskan att inte göra dagsturer men jag måste ändå slå ett slag för det upplägget
Förslag:
Dag 1 Från Nikka sväng nordväst upp på kalfjället o gå mot Tarfala. Tälta på lagom avstånd från Nikka
Dag 2 Ta er ner i Tarfala dalen, tälta eller bo i stugan. Kan vara ruggigt kallt även mitt i sommaren
Dag 3 Dagstur kring Tarfala och sen ner förbi Keb (fikapaus???) och vidare mot Kitteldalen.
Dag 4 Topptur alt dagstur
Dag 5 Topptur alt dagstur
Dag 6 Till Nikka

Dag 1 Från Nikka sväng nordväst upp på kalfjället o gå mot Tarfala. Tälta på lagom avstånd från Nikka
Dag 2 Ta er ner i Tarfala dalen, tälta eller bo i stugan. Kan vara ruggigt kallt även mitt i sommaren
Dag 3 Dagstur kring Tarfala och sen ner förbi Keb (fikapaus???) och vidare mot Kitteldalen.
Dag 4 Topptur alt dagstur
Dag 5 Topptur alt dagstur
Dag 6 Till Nikka

Den där ser helt ok ut....alt så går ni andra "hållet", börjar med topptur och för det understökat om väderprognosen är bra dom första dagarna :)!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips