Rutevejledning til vandretur i starten af juli: Kutjaure til Kvikkjokk (Sarek)

Hej forum!
Vi er en gruppe på tre mænd i 45'erne, der planlægger en vandretur fra Kutjaure (nord) til Kvikkjokk (syd). Vi ankommer til Kutjaure den 1. juli 2026 (med Fiskflyg) og sigter mod at nå Kvikkjokk inden frokost den 8. juli.

Dette bliver vores tredje vandretur som gruppe; vi har tidligere gennemført ACT i Grønland (165 km) og i Børgefjell i Norge. Vi anser os selv for at være i ret god form – vi gennemførte ACT med et gennemsnit på mellem 20 og 26 km vandring om dagen.

Sarek er helt ny for os. Da vores vandretur er ret tidligt på sæsonen, er vi bekymrede for, at smeltevandet kan gøre vader (vandløb) vanskelige eller endda umulige. Vi søger derfor råd om en god rute med sikre vader eller broer. Vi planlægger ikke at vandre op ad Skierfe, og vi vil foretrække at undgå Kungsleden og tilhørende bådtransport, da vi foretrækker at tilbringe tid i mere udfordrende og afsidesliggende områder med færre mennesker.

Da vi har relativt kort tid til at gennemføre vandreturen, leder vi efter en rute, der tager os sikkert gennem Sarek, men stadig byder på naturskønne tinder og grønne dale. Ville en rute over Pårte-massivet (Bårdde) for eksempel være en mulig løsning?

Hvis vi ender med at gå en del af ruten på den nordlige side af Rapadalen, er det så muligt at krydse Rapaätno (Rapa-floden), eller indebærer det en unødvendig risiko?

Alle tips og råd modtages med tak – inklusive ruteforslag, GPS-spor eller indsigt i de forventede sneforhold i starten af juli.

Til sidst et par hurtige tjek for at bekræfte situationen: Vi kan da ikke forvente en masse myg og knott under trægrænsen i starten af juli? Og er temperaturer mellem 0 og 25 grader en realistisk forventning?

Med venlig hilsen,

Søren

Vi ankommer til Kutjaure den 1. juli 2026 (med Fiskflyg) og sigter mod at nå Kvikkjokk inden frokost den 8. juli.
Lite förvånande att ni valt just Kutjaure som utgångspunkt. Det är ju inte närmaste vägen in i Sarek.

Sarek er helt ny for os. Da vores vandretur er ret tidligt på sæsonen, er vi bekymrede for, at smeltevandet kan gøre vader (vandløb) vanskelige eller endda umulige. Vi søger derfor råd om en god rute med sikre vader eller broer.
Vattennivåerna kan skifta väldigt snabbt och det är omöjligt att ge "säkra" råd i förväg. Ni bör vara beredda på att klara även svåra vad. En fördel med att gå tidigt på säsongen är att det ofta finns användbara snöbryggor. Tror att ni med er erfarenhet kan bedöma dessa.

Vi planlægger ikke at vandre op ad Skierfe, og vi vil foretrække at undgå Kungsleden og tilhørende bådtransport, da vi foretrækker at tilbringe tid i mere udfordrende og afsidesliggende områder med færre mennesker.
Det är en god inställning!
Da vi har relativt kort tid til at gennemføre vandreturen, leder vi efter en rute, der tager os sikkert gennem Sarek, men stadig byder på naturskønne tinder og grønne dale. Ville en rute over Pårte-massivet (Bårdde) for eksempel være en mulig løsning?
Ni kan åtminstone gå runt Pårte och det går bra både i väster via Luohttolahko eller i öster genom någon av dalarna där. Jag rekommenderar det västra alternativet om det är första gången så får ni se Luohttolahko.
Hvis vi ender med at gå en del af ruten på den nordlige side af Rapadalen, er det så muligt at krydse Rapaätno (Rapa-floden), eller indebærer det en unødvendig risiko?
Det finns bara en plats där det (ibland) går att vada Rapaälven (sök på Tielmavadet som det finns många berättelser om här i forumet). Men med de förutsättningar du anger (inte intresserade av Skierffe eller Kungsleden) så blir min slutsats ändå att ni inte bör välja att gå Rapadalen.
Alle tips og råd modtages med tak – inklusive ruteforslag, GPS-spor eller indsigt i de forventede sneforhold i starten af juli.
Jag bifogar ett grovt förslag.
Til sidst et par hurtige tjek for at bekræfte situationen: Vi kan da ikke forvente en masse myg og knott under trægrænsen i starten af juli? Og er temperaturer mellem 0 og 25 grader en realistisk forventning?
Lika bra att räkna med massor av mygg, speciellt på lägre höjd. Sista biten mot Kvikkjokk lär ni får mest av den varan.

Bilagor

• Sarek B.jpg
    Sarek B.jpg
    381.7 KB · Visningar: 83
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Lidt overraskende, at du valgte Kutjaure som udgangspunkt. Det er ikke den nærmeste rute ind til Sarek.

Vandstanden kan ændre sig meget hurtigt, og det er umuligt at give "sikre" råd på forhånd. Du bør være forberedt på at klare selv vanskelige forhold. En fordel ved at tage afsted tidligt på sæsonen er, at der ofte er nyttige snebroer. Jeg tror, du kan bedømme disse ud fra din erfaring.

Det er en god holdning!

Du kan i det mindste gå rundt om Pårte, og det fungerer godt både mod vest via Luohttolahko eller mod øst gennem en af dalene der. Jeg anbefaler den vestlige mulighed, hvis det er din første gang, så du får set Luohttolahko.

Der er kun ét sted, hvor det (nogle gange) er muligt at vade Rapa-floden (søg på Tielmavadet, som der er mange historier om her i forummet). Men med de forhold, du angiver (ikke interesseret i Skierffe eller Kungsleden), er min konklusion, at du ikke bør vælge at gå Rapadalen.

Jeg vedlægger et groft forslag.

Forvent lige så godt masser af myg, især i lavere højder. Det er den sidste strækning mod Kvikkjokk, hvor du får flest af dem.
Hej Celeste
Tak for dit svar, det er meget værdsat. Uden at kende området valgte vi Kutjaure, da det lå passende afstand fra Kvikkjokk, så det ville give os en fornuftig 7 dages A-B-rute gennem Sarek. Hvis du har alternative forslag, vil jeg meget gerne høre om dem!
Mange tak for dit rute forslag, det vil vi kigge nærmere på ved næste planlægningsmøde ;-)

Sidste år var jeg i Sarek fra 20.-28. juni.
Der var stadig meget sne, så meget at det var nærmest umuligt at komme over 1200m, og der lå så meget sne syd for Skárjá (knudepunkt centralt i Sarek med en bro der bliver fløjet ind omkring 1. juli), at det var umuligt at nå derhen sydfra.
Samtidig smeltede det utroligt hurtigt, så der var rigtigt meget vand. Fantastisk oplevelse, for landskabet ændrede sig dag til dag - men det var bl.a. helt umuligt at krydse de vadesteder jeg havde planlagt (i hvert fald for mig).

I år tager jeg dertil fra 8.-16. juli (det seneste jeg kunne tage afsted), og håber der er mindre sne og vand, men jeg er forberedt på, at mine planer hjemmefra kun holder til første møde med naturen deroppe.

Jeg har siden kigget på snekort, og i 2025 var der meget sne i Sarek. Mængden af sne, og hvornår det for alvor smelter, varierer utroligt meget år til år. 2026 ser ud til at være mildere.
Kig på senorge.no hvor du kan følge det dagligt, og se det historisk (vælg Snødybde under Temakart > Vanligste og Terreng under Kartlag > Bakgrunnskart).

Det var jo ikke så konkret, men jeg tror det vigtigste i kan gøre er, at være indstillet på fleksibilitet frem for at binde jer til en specifik rute. Hvis i vælger en start/slut hvor distancen er lige tilpas til jeres tid og formåen, så bliver forhindringer et problem. Hvis i har kortere end i egentlig vil gå, så bliver forhindringer anledning til sjove eventyr - og viser det sig, at i har god tid, så er der rigeligt mulighed for at tage en omvej.

Ift. start sted, så er Ritsem jo meget traditionelt, og kan nås med bus i stedet for helikopter. Suorva er praktisk, fordi man kan gå direkte ind i Sarek, men de første par timer er ret kedeligt omkring dæmningen (sidste år var jeg i bil og gik en rundtur fra Suorva).
I år havde jeg tænkt at rejse fra Kvikkjokk til Ritsem (jeg foretrækker at gå mod nord for at have solen bag mig), men pga sporarbejde var der ingen gode forbindelser til Kvikkjokk. Så jeg flyver til Gällivare, tager bussen til Saltoluokta og vandrer til Ritsem.

Jeg kan i øvrigt anbefale bogen Fjällvandre i Sarek af Fredrik Neregård som inspiration.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.