Katterat - Unna Allakas?

Hej, jeg håber at det går an at skrive på dansk her :)
Vi tager afsted om 10 dage og havde tænkt at starte i Abisko og gå mod Unna Allakas. Men vi vurderer at starte i Katterat i stedet, da turen skulle være svært vakker :) og med mindre bevoksning end turen op fra Abisko. Er der nogen her med erfaringer fra den tur? Mellem Riksgränsen og Unna Allakas skulle der være et potentielt svært vad, er det også tilfældet hvis man går fra Katterat?

Jag gick den vägen för länge sedan med min mamma som inte var duktig så att vada. Ett ställe fick jag gå över med hennes ryggsäck och hjälpa henne, men jag upplevde det ändå som ganska enkelt.

Vi valde att gå över på dammen nära Hunddalshytta och inte längre ned (så det vadet vet jag inte).

Det vad som vi upplevde då "värst" var Oallajohka. Men som sagt, inget speciellt svårt vada tycker jag.

Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick åt andra hållet för nio år sedan och även jag upplevde vadet över Oallajohka som "värst", men inte på något sätt svårt (dock precis djupt nog att inte gå att ta i kängorna). En beskrivning av den turen finns här och ett par dagar framåt.

Titta även i dessa tidigare trådar för mer tips och beskrivningar av vägen:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=86234
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84133
Speciellt viktigt att notera är hur leden går (och framför allt inte går) mellan Cunojávrihytta och Unna Allakas, där kartorna tydligen ännu inte är att lita på...

Tak for jeres svar, vi tager den vej. Så slipper vi for at gå så langt i birkeskov fra Abisko, som var vores udgangspunkt før. Jeg glæder mig :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips