Vinterekspedition til Abisko - Beskyttelse mod ulve?

Jeg er i gang med at planlægge en ekspedition til Abisko tidligt i december, og er i tvivl om ulve kan være en trussel. Kan det være en god ide at medbringe et haglgevær eller en riffel til beskyttelse mod ulve? Os der skal afsted er af delte meninger, og jeg håber I kan hjælpe med at vurdere om det er en god ide/nødvendighed.
 
Jeg er i gang med at planlægge en ekspedition til Abisko tidligt i december, og er i tvivl om ulve kan være en trussel. Kan det være en god ide at medbringe et haglgevær eller en riffel til beskyttelse mod ulve? Os der skal afsted er af delte meninger, og jeg håber I kan hjælpe med at vurdere om det er en god ide/nødvendighed.
Nej, det behövs inte. Förutom juridiska aspekter på vapenhantering, finns det inget behov av skydd mot varg. Varken i Abisko eller någon annanstans i Sverige.
 
Det enda du behöver skydda dig emot är svenskarna, som alla är coronasmittade!😖
Men skjuter du en ulv i Sverige har du garanterat fri inkvartering med helpension i ett par år...
 

avslutad210712

Gäst
Jeg er i gang med at planlægge en ekspedition til Abisko tidligt i december, og er i tvivl om ulve kan være en trussel. Kan det være en god ide at medbringe et haglgevær eller en riffel til beskyttelse mod ulve? Os der skal afsted er af delte meninger, og jeg håber I kan hjælpe med at vurdere om det er en god ide/nødvendighed.

Klart att du ska ta med dig vapen. Inte för ulvarna men trollen är i norr är väldigt förtjusta i "lusekofter".
 
Jeg er i gang med at planlægge en ekspedition til Abisko tidligt i december, og er i tvivl om ulve kan være en trussel. Kan det være en god ide at medbringe et haglgevær eller en riffel til beskyttelse mod ulve? Os der skal afsted er af delte meninger, og jeg håber I kan hjælpe med at vurdere om det er en god ide/nødvendighed.

Nej, i renskötselområden (dvs i princip alla fjällområden i Sverige) finns ingen varg. Scrolla ner en bit på den här sidan så ser du var det finns varg i Sverige.
Många mil från Abisko. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.