Katterat - Unna Allakas?

Hej, jeg håber at det går an at skrive på dansk her :)
Vi tager afsted om 10 dage og havde tænkt at starte i Abisko og gå mod Unna Allakas. Men vi vurderer at starte i Katterat i stedet, da turen skulle være svært vakker :) og med mindre bevoksning end turen op fra Abisko. Er der nogen her med erfaringer fra den tur? Mellem Riksgränsen og Unna Allakas skulle der være et potentielt svært vad, er det også tilfældet hvis man går fra Katterat?

Jag gick den vägen för länge sedan med min mamma som inte var duktig så att vada. Ett ställe fick jag gå över med hennes ryggsäck och hjälpa henne, men jag upplevde det ändå som ganska enkelt.

Vi valde att gå över på dammen nära Hunddalshytta och inte längre ned (så det vadet vet jag inte).

Det vad som vi upplevde då "värst" var Oallajohka. Men som sagt, inget speciellt svårt vada tycker jag.

Christian

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag gick åt andra hållet för nio år sedan och även jag upplevde vadet över Oallajohka som "värst", men inte på något sätt svårt (dock precis djupt nog att inte gå att ta i kängorna). En beskrivning av den turen finns här och ett par dagar framåt.

Titta även i dessa tidigare trådar för mer tips och beskrivningar av vägen:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=86234
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84133
Speciellt viktigt att notera är hur leden går (och framför allt inte går) mellan Cunojávrihytta och Unna Allakas, där kartorna tydligen ännu inte är att lita på...

Tak for jeres svar, vi tager den vej. Så slipper vi for at gå så langt i birkeskov fra Abisko, som var vores udgangspunkt før. Jeg glæder mig :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips