Rullande paket för flygresa

Jag funderar på att investera i en lite dyrare transportväska för transport av cykel på flyg. Dvs montera av hjul mm så att det blir ett mindre paket av det hela. Har sett att det finns både mjuka väskor och hårdplastväskor för det här ändamålet. Tanken var att på plats låsa in väskan på flygplatsen om jag ska flyga ut från samma ställe eller att skicka hem den tomma väska till Sverige med post om jag inte ska flyga hem. Lite omständigt, kostar mer och blir lite mer monterande men å andra sidan har man en hel cykel när man är på plats. Någon som gör på detta sätt och har någon bra väska att rekommendera?
/ Johan
 
Har samma dilemma... Skall också ta cykeln på flyget och blir lite nervös. Tänk om den är paj när man kommer fram? Mitt problem är att jag skall flyga in och ut från två olika ställen så en cykelväska är inte aktuell. Men jag har hört talas om någon sorts inplastningsmaskin på diverse flygplatser. Pratade med en kompis som hade gjort detta på ett flyg från Tjeckien. Såg dessutom själv en på Moskvas flygplats.

Finns en sådan på Arlands flygplats?
 
Jag har använt en enklare mjuk transportväska när jag har åkt tåg (får ej ha cykel med på sj´s tågtyvärr) och det har funkat mycke bra. Det är lättare än med en kartong tycker jag då man kan bära transportväskan mycket enkelt.

Det finns välldigt många olika modeller av väskorna, olika kvalitet och olika pris. Den väskan jag använt kom från scott och kostade 1000kr. det finns betydligt mycke dyrare väskor än så!

Jag skulle nog välja en "hård" väska för transport på flyg.
 
jamo; sa:
... "Nej" sa jag och efter ytterligare pärmbläddrande och telefonsamtal slapp jag övervikt på resväskan och cykeln skulle kosta 400 kronor att ta med, vilket jag tyckte var någorlunda rimligt även om det enligt löfte skulle vara gratis..

Som jag förstått det så är det ganska vanligt med olika besked i telefon och när man väl står vid incheckningen. För att komma med på planet kvittar det vad man blivit lovad i telefon. Däremot verkar det inte vara helt omöjligt att få tillbaka pengar som man tvingats betala. Kontakta flygbolaget så löser det sig nog.

Jag har samma problem, om en knapp månad ska jag flyg från Melbourne till Sverige med cykel. Har ingen som kan hjälpa mig med packningen. Som en extra bonus får man bara ta med sig max 20 kilo när man flyger med Thai (inklusive cykel). Övervikt hem till Sverige går på 495:-/kilo... Får istället skicka hem stora delar av bagaget med post.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.