Rullande paket för flygresa

Tror ni lastarna på Arlanda blir glada eller sura om jag gör ett "rullande paket" av min cykel som ska flyga med mig snart? Jag kommer ha vanligt handbagage och resväska med mig så en hel cykelkartong blir svårt när jag bara har 2 armar. Därför vill jag skydda cykeln på ett enklare vis så att jag kan rulla den hjälpligt till och från flygplatsen helst.

Tanken är då att: Sänka sadel max, vrida styre 90 grader, vända pedalerna inåt. Sedan använda bubbelwrap, kartong och silvertape för att skydda bromsar, styrreglage, växlar, drivlina. Lämna hjulen nästan oskyddade alltså. Ramen är i stål och bör hålla för en del smällar.

Nån som gjort så med lyckat resultat? Damen på kundtjänsten på flygbolaget hade ganska noll koll så det hjälpte inte så mycket.
 
Jag skulle nog oroa mig för hjulen/ekrarna. Om du packar allt tätt och sättar fast en sån där ölpirra från färjan?
 
barret; sa:
Jag skulle nog oroa mig för hjulen/ekrarna. Om du packar allt tätt och sättar fast en sån där ölpirra från färjan?

Ölpirra från färjan? Jag åker sällan färja och vet inte vad du menar?

Att nån eker går av kan jag nog leva med iofs, kan jag fixa senare på plats. Ska inte använda cykeln direkt för en semester utan det är för en flytt. Viktigast att den kommer fram någorlunda oskadd utan behov av dyra reparationer.
 
jamo; sa:
Ölpirra från färjan? Jag åker sällan färja och vet inte vad du menar?

Skulle tro att han menar en sån här:

184_2343rpAp7UpcDGeV.jpg


Efter att ha sett bagagehanterare på flygplatser hantera bagage så skulle jag definitivt köra på kartong..

//Daniel
 
Eftersom jag i väntan på ett meteorologjobb jobbar ute på Arlanda med just baggagehantering (tidigare som lastare men nu med att hjälpa pax med trasiga och/eller försvunna baggage) så är min rekomendation att du fixar en kompis (eller två) som hjälper dig att frakta dina grejer till, respektive från, flygplatsen.

Nu har du inte skrivit vilket bolag du ska flyga med, men beroende på flyplanstyp så kommer cykeln att lasts mer eller mindre "ensam" eller tillsammans med annat baggage. Jag har lastat både kartongpaketerade cyklar och cyklar som bara checkasts in som dom är, och när det gäller cyklar som gått sönder så är det nästan bara dom "rena" cyklarna som pajjat. Och den vanligaste skadan är böjda hjul, framför allt framhjulet.

Det som jag ser kartongens främsta egenskap är inte det faktum att den till viss del skyddar cykeln utan att den gör cykeln mycket mer lätthanterlig vid lastning/lossning. En slät kartong fastnar inte allt möjligt och skapar då inte heller den onödiga irritationen som kanske ligger till grund för att vissa cyklar inte kommit fram "helskinnade", även om den övervägande majoriteten av baggageskador inte beror på ovarsamma lastare utan snarare är en effekt av en maskinell baggage hantering och krav på tidseffektivitet.

/Jesper
 
hmm ok, då får det nog bli hela cykelkartongen ändå, kan förstås dumpa den på flygplatsen på destinationen. Finns ju bagagevagnar man kan nyttja. Hoppas taxin på "andra sidan" har plats för hojjen men det löser sig nog. Tack för input!
 
Tio år som lastare, och min erfarenhet är att skador på cyklar pga flygtransport är ovanliga. Tar du av trampor, vrider styret, packar in bakre växelförare så är risken obetydlig. Wellpapp skyddar mot repor men inte mycket mer.
Gör du inte ngt av ovanstående går det ändå bra 99% av alla tillfällen.

Ju mer embalage änvänder ju mer brutalt behandlas bagaget. T.ex är det smartare att sända en dator så att lastaren ser att det är en dator och inte en fyrkantig wellpapplåda som kan kastas hur som helst.

P.s Du behöver inte ta ut luften ur däcken. Alla större moderna flyg har tryckkabin i lastrummen.


[Ändrat av nils73 2006-05-14 kl 12:23]
 
Fasiken.. det verkar vara mycket krångel om man är ensam och ska kånka cykelkartong, cykel och packning till flygplatsen. Jag har läst andra inlägg på utsidan om att ta med cykel på flyget och hur den ska packas. En del säger kartong, andra säger bubbelplast över växlarna och andra ömtåliga cykeldelar. Efter detta inlägg verkar hjulen var i farozonen också. Kanske säkrare att ta tåget i stället..
 
Cykeln kom fram utan skador, ordentligt nedpackad i en cykelkartong.

Dock var det en del strul vid incheckningen på Arlanda; Jag hade föranmält att cykeln skulle med och damen på kundtjänsten för flygbolaget (Air Malta) hade bekräftat via telefon och email att den var reggad och skulle få åka med gratis om den vägde max 20 kilo, utöver det vanliga bagaget. Men på incheckningen fanns inga uppgifter om min hoj och det var total förvirring om vad som gällde. De bläddrade i pärmar och kom först fram till att jag skulle få betala 98 kronor per kilo övervikt utöver de 20 kilo jag fick ta som vanligt incheckat bagage.. Dvs ca 38 kilo övervikt gånger 98 = 3724 kronor.. "Nej" sa jag och efter ytterligare pärmbläddrande och telefonsamtal slapp jag övervikt på resväskan och cykeln skulle kosta 400 kronor att ta med, vilket jag tyckte var någorlunda rimligt även om det enligt löfte skulle vara gratis..

På plats på Malta var det sen stora runda ögon på flygplatsen och taxichaffören ville ha extra dricks för att kartongen tog så mycket plats i hans bil.. Nåja, nu är det löst i alla fall..
 
haha, jo en sån har jag också, denna gång var det dock en ovikbar mtb i stål som skulle med. Kan nog hända att lilla Dahonen får följa med ner senare, lite fix på den bara innan den rullar igen..
 
Tänkte den här gången använda en "bike bag" i kraftig plast. Inköpt hos http://www.bikeadventures.co.uk/shop.html
Kostar £12 till Sverige inklusive porto, posta inväxlade punden i ett kuvert med din beställning. Har fått ett flertal positiva omdömmen på Cycling Plus forums website.

Stora fördelen är att den tydligen håller för användning ett flertal tillfällen och att den ihopvikt tar liten plats i packningen. Ungefär som en A4 sida med 6-7 cm tjocklek. Och så slipper man ragga uppe en ny cykelkartong på hemresan om den är en annan än ankomstorten på utresan.
Vill man förstärka skyddet för ramen ytterligare kan man ju använda rörisolering.

Men är ankomst och hemreseort samma så skulle jag nog använda en cykelkartong, under förutsättning att den kan förvaras någonstans.Om jag nu inte ändrar mig efter användning av den nya "bike baggen" :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.