Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra fråga. Nu är ju poängen med just rulkan att det bara är en extra finess för att minska energiåtgången. Pajar pulkan får man skida med ryggsäcken på sig.
Jag har gått två vårvinterturer med den icke flatbottnade eländiga "Rocko-Race"-pulkan. Den är för kort, som sagt inte flatbottnad, men samma pulka har hållit för totalt åtminstone 15 mil på snö med packning, och den ser inte slut ut än. Nu är jag less på den så den lär inte få hänga med en tredje gång, men konceptet fungerar. En flatbottnad, lite längre, pulka borde vara bättre. Andra turen tog jag förresten en rövare och packade i en stor Patagoniaväska, så att det inte fanns nåt alternativ annat än att fortsätta dra eländet...men, pulkan höll måttet då också.
Nog håller pulkorna.
Det som möjligtvis kan gå sönder är där man gör infästningen för draganordningen (beroende på hur man gör det).
Jag har borrat hål i kanten runt hela pulkan med ungefär 20cm mellanrum och dragit ett rep runt hela pulkan genom hålen.
På så vis undviker jag punktbelastning längst fram på pulkan.
Men, det finns naturligtvis brister med en så liten pulka.
Det märks framförallt med skrymmande last i lös snö, då tippar pulkan lätt omkull.
Men är det bara bra underlag så är det inga problem.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...