"Rovdjurstorget" i Sarek

För att återknyta till den ursprungliga frågan i tråden: var exakt ligger Rovdjurstorget?

Om ni tittar 11 minuter och 14 sekunder in i detta avsnitt av Mitt i naturen (som jag även länkat till ovan), så ser ni att reportern Fredrik Israelsson sitter på en bank vid Rapaälven och hävdar att detta är den plats som Edvin Nilsson kallade "Rovdjurstorget". Någon som vet mer exakt var denna bank ligger eller är Rovdjurstorget en mer allmän benämning än så?

I spetsen mellan Rahpaädno och Sarvesjåhkå enligt boken Sarek av Edvin Nilsson

I spetsen mellan Rahpaädno och Sarvesjåhkå enligt boken Sarek av Edvin Nilsson

Tack Thomas för den informationen! Och eftersom den gode parkvakten en gång myntade begreppet torde hans definition av platsen också vara den rätta.

Vad jag förstått är Sarvesjåhkkå vadbar precis där. Någon som testat?

Och var ligger egentligen Tielmavadet i förhållade till sammanflödet? Intresset kommer av att jag om tre veckor hade tänkt ge mig ut på ett vad-safari i de trakterna. :)

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Järv

Hej alla!

Jag ville bara kort dela med mig av att jag haft turen att två år på raken få se järv på "andra sidan" Rapadalen (den södra sidan tror jag Grundsten benämner den men jag tycker mest det känns som den västra), vandrandes från Sarvesvagges mynning och norrut, ca 0.5 dagsetapp norrut där man korsar två lite större jokkar som rinner ut i Rapaätno. En kom simmandes, en satt vid älvkanten och kikade. I år fann vi järvspår i passet i Jeknavagge (den västra).

C

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips