roslagsleden - etappuppdelning på nya sträckan?

Halloj!

Vi är två som ska ut på nya sträckan på roslagsleden på måndag, och undrar lite om dom har delat upp det i etapper? jag har gått danderyd-norrtälje, 1-2 etapper i taget, som det är uppdelat på stigoteket. vi tänkte börja i norrtälje och gå runt 2,5 - 3 mil, och skulle behöva hitta ett lämpligt ställe att parkera ena bilen så man kommer tillbaks till norrtälje när vi är klara...

Någon som har nått tips? hittar inga kartor eller nått på nätet, i värsta fall får man väl dyka in på turistcentret i norrtälje först.

/Andy

Hej!
Jag har ej vandrat den nya sträckningen på Roslagsleden men enligt informationen från turistbyrån ges förslaget på att indela leden i följande etapper:

Etapp 8 . Vigelsjö - Roslagsbro 14 km
Etapp 9. Roslagsbro - Bagghus/Gåsvik 25 km
Etapp 10. Gåsvik - Sandviken 9 km
Etapp 11. Sandviken - Grisslehamn 20 km

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Södra Roslagen

Jag har vandrat i södra Roslagen mellan Stockholm och Norrtälje ett antal gånger och jag älskar det. Om du vill ha bra tips på olika etapper så finns det en bra vandringsguide av Karin Innings på Vildmarksbiblioteket. Lycka till.

Har bara en etapp kvar på nya sträckan - Roslagsleden

Vi är snart klara med hela den nya sträckningen av Roslagsleden.
Skall gå sista biten från Gamla Grisslehamn till slutet nästa helg.

Om man vill dela upp och gå dagsetapper så går det bra att använda en bil + buss hela sträckan utom de sista bitarna från Gåsvik/Bagghus.
Vi har tur och har bekanta som har stuga i Gamla Grisslehamn och de har varit snälla och kört oss till Gåsvik.

Det är dåligt med övernattningsställen på nya sträckan. Ett vinskydd är utsatt på kartan strax efter 4H-gården men det är ännu inte byggt (sommar 2010).
Ett övernattninsställe som inte är utsatt på kartan är den gamla ladan där det fortfarande hålls kykra/mässa strax innan Rådasjön. Det går bra att tälta utanför ladan + att det finns dass.

Har ännu inte hunnit lägga ut bilder på hela sträckningen vi gått men du kan se bilder fram till Roslagsbro på vår hemsida:
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=623

Fler bilder kommer så fort vi hinner med.

www.traneving.se
/Thomas o Helena

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips