Rondane mitten av maj?

Nu kliar det så i vandrarfötterna att jag måste ut. Funderar på att ta en sväng till Rondane i mitten av maj. Jag vet att det är lite väl tidigt på säsongen. Är det någon som har erfarenhet av att vandra där den tiden? Jag har vandrat där mycket tidigare men bara i juli, augusti och september. Är det väldigt blött eller klarar man sig på stigarna?

Jag var där andra veckan i maj för några år sedan och då hade vi ganska mycket snö från 900/1000 m och uppåt. Även på vandringslederna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det är en form av tillträdesförbud i området från början av maj på grund av vildrenskalvningen. http://www.villrein.no/rondane/

http://www.familiereiser.no/rondaneogdovre.htm:
" Rondane/Dovre har også store vidder og villreinen trives. Det er viktig å verne om villreinen, og Den norske Turistforening og nasjonalparkmyndigheten har laget egne turregler for nasjonalparkområdet.

1. La villreinen være i fred. Dyrene trenger ro til beiting. Vis hensyn og følg ikke etter villreinen. DNT stenger alle hyttene i Rondane i perioden 1.mai til 10.juni for å gi villreinen fred når den kalver.
"

Thure

Hmm, då får jag nog tänka om. Jag hade helt missat att det var tillträdesförbud under den perioden, men det är ju ganska logiskt när man tänker efter. Är så sjukt sugen på att komma ut på en tur bara.
Får väl fortsätta med småturer i närområdet tills det blir lite varmare.

Vildrenen finns inte överallt i Norge och kalvningsområdena är begränsade. Jotunheimen har t ex inte några restriktioner.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips