Rondane mitten av maj?

Nu kliar det så i vandrarfötterna att jag måste ut. Funderar på att ta en sväng till Rondane i mitten av maj. Jag vet att det är lite väl tidigt på säsongen. Är det någon som har erfarenhet av att vandra där den tiden? Jag har vandrat där mycket tidigare men bara i juli, augusti och september. Är det väldigt blött eller klarar man sig på stigarna?

Jag var där andra veckan i maj för några år sedan och då hade vi ganska mycket snö från 900/1000 m och uppåt. Även på vandringslederna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är en form av tillträdesförbud i området från början av maj på grund av vildrenskalvningen. http://www.villrein.no/rondane/

http://www.familiereiser.no/rondaneogdovre.htm:
" Rondane/Dovre har også store vidder og villreinen trives. Det er viktig å verne om villreinen, og Den norske Turistforening og nasjonalparkmyndigheten har laget egne turregler for nasjonalparkområdet.

1. La villreinen være i fred. Dyrene trenger ro til beiting. Vis hensyn og følg ikke etter villreinen. DNT stenger alle hyttene i Rondane i perioden 1.mai til 10.juni for å gi villreinen fred når den kalver.
"

Thure

Hmm, då får jag nog tänka om. Jag hade helt missat att det var tillträdesförbud under den perioden, men det är ju ganska logiskt när man tänker efter. Är så sjukt sugen på att komma ut på en tur bara.
Får väl fortsätta med småturer i närområdet tills det blir lite varmare.

Vildrenen finns inte överallt i Norge och kalvningsområdena är begränsade. Jotunheimen har t ex inte några restriktioner.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips