Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer

Idag cyklade jag tvärs igenom stan från Bagarmossen och ut mot Täby kyrkby. Just att ta sig ut från en större stad på en rutt man är osäker på är ofta en utmaning då skyltningen på cykelrutter/ cykelbanor är gles och ofullständig enligt min och andras erfarenhet.

Så denna gång gjorde jag en rutt med Google Maps och valde cykelalternativet. Jag lyssnade på ett par poddar jag laddat ned till telefonen samtidigt som jag lyssnade på Googles automatröst. Däremot låg telefonen i fickan så jag tittade aldrig på kartdisplayen.

Fungerade bara hyfsat. Jag kom ifrån rutten vid flera tillfällen och det verkade inte som Google kalkylerade om rutten. Det blev bara tyst men rösten återkom när jag var nära orginalrutten igen. Kanske hade det funkat annorlunda om jag haft datatrafiken påslagen men det brukar man inte behöva när man kör bil.
Ibland var det förvirrande med instruktionerna framför allt vid mindre kurvor före korsningar och i rondeller.

På min liggcykel är det svårt att få plats med att ha telefonen fastsatt så att jag kan titta på displayen.
Se bild nedan.

Tar gärna del av era erfarenheter och synpunkter. Finns det vettiga alternativ till Google maps cykelkörinstruktioner?

Thure


20210502_231259.jpg
vad
20210502_230429.png
 
Senast ändrad:
Ang datatrafik påslagen och uteblivna röstinstruktioner, kan det bero på att du hamnade utanför området du laddat ner i din mobil, då vet ju inte google var på kartan du är. Om du kör med datatrafik avslagen så kan ju inte google kompletera kartan under färd.

/Patrik
 
Jag kan inte svara för hur offlineläget funkar, men jag har cyklat med röstinstruktioner från google och den har då kalkylerat om rutten utan problem, men då med mobildata påslaget.
 
Jag har använt OsmAnd+ mycket för navigering då den kör helt från offlinekartor. Det går också att spara sin rutt som GPX och analysera data efteråt om man så vill :)
 
En variant som jag funderar på att testa är att ha mobilen ovanpå en midjeväska frampå nedre delen av buken. Borde kunna gå att snegla ned på mobildisplayen när jag halvligger på cykeln.

Thure
 
I din liggande ställning kanske ett sånt där armband för smartphones funkar bra om du placerar det på underarmen?
 
Ang datatrafik påslagen och uteblivna röstinstruktioner, kan det bero på att du hamnade utanför området du laddat ner i din mobil, då vet ju inte google var på kartan du är. Om du kör med datatrafik avslagen så kan ju inte google kompletera kartan under färd.

/Patrik

Har du provat om det blir skilland med datatrafik påslagen?
Är det någon avsikt med att ha den avslagen, t ex spara batteri eller rädsla för strålning? Ingen värdering i detta i så fall (du väljer såklart hur du vill göra) men vore intressant att höra om datatrafik påslaget gör skillnad.

/Patrik
 
Finns förstås många sätt att lösa detta. Jag har börjat med att bygga ett fäste på en midjeväska för ett mobilfodral som jag kan vinkla så att jag ser displayen på magen ovanför naveln.

Jag är snål både med mobilbatteriet och med mobilabonnemang och har därför normalt inte datatrafiken på när jag är utomhus.

Det verkar som omruttning funkar även utan datatrafik förutsatt att jag via google laddat ned kartan offline för det område där jag är. Det hade jag inte gjort för området där jag cyklade innan jag skrev starten på tråden jag hade bara laddat ned färdrutten och instruktionerna.
Jag återkommer när jag testat lite mera.

Thure
 
Finns förstås många sätt att lösa detta. Jag har börjat med att bygga ett fäste på en midjeväska för ett mobilfodral som jag kan vinkla så att jag ser displayen på magen ovanför naveln.

Jag är snål både med mobilbatteriet och med mobilabonnemang och har därför normalt inte datatrafiken på när jag är utomhus.

Det verkar som omruttning funkar även utan datatrafik förutsatt att jag via google laddat ned kartan offline för det område där jag är. Det hade jag inte gjort för området där jag cyklade innan jag skrev starten på tråden jag hade bara laddat ned färdrutten och instruktionerna.
Jag återkommer när jag testat lite mera.

Thure

Kartor nedladdade i förväg sparar både batteri och datatrafik. Batteri kan komapletteras med en powerbank om du inte är gramkänslig då du cyklar, men det är väl ingen nyhet för dig.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.