Röda kartan & GPS

jacken@delta.telenordia.se (Micke)

Gäst
Behöver man något mer program än Gröna/Röda kartan för att kunna använda GPS'en tillsammans med PC'n ?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

per.brune@hem.pc.bip.net (Per Brune)

Gäst
Se upp gör gamla versioner

På svenska kartor på CD från Lantmäteriverket (Gröna kartan, Röda kartan, Blå kartan, Sverigekartan) finns programmet Kartex som hanterar det speciella filformat som lantmäteriverket använder. Men vissa (många ?) kartor är gamla och innehåller Kartex version 2.xx som saknar kommunikation med GPS. Råkar du ut för att få med Kartex 2.xx måste du köpa en karta (CD)till för att få Kartex 3.05. Välj i så fall Sverigekartan 1:700000 som är billigast 395 SEK och har Kartex 3.05.

Se även Lantmätverkets hemsida www.lm.se

/Per Brune

försent :( köpte nyss ver 2.12

Det var ju synd att jag köpte Rödakartan 2.12
men men jag får köpa en till
man får väll satsa på Sverigekartan
fast en den gröna kartan skulle passa mig bättre.
men tack för tippset

Göran

Gäst
Lantmäteriverkets kartor och FUGAWI

Nu finns Kart och navigationsprogrammet FUGAWI med stöd för Lantmäteriverkets kartor och GPS mottagare.
Du kan koppla din GPS och använda Sverigekartan, Röda kartan, Blå kartan, Gröna kartan och även stadskartan i programmet.
Programmet som släpptes i sin nya version i Januari har många nya och bra funktioner.
Du kan titta in på vår hemsida http:// www.soltek.se

Vänligen
Göran Johansson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips