rocki i kajak

Hallå!

jag har tänkt att köpa en kajak för runt 10000 eller minder=) men jag har ingen aning om något när det gäller kajaker vill ha en som man kan åka en bit i.
kan någon hjälpa mig?
ny / begangnad?
biligare / dyrare?
vilket märke?

MVH Rocko

Hva med å lese litt på forumet om emnet før man bare skriver "hjelp"? Det er mange innlegg å ta av.
Alternativt: Oppsøk en butikk hvor kajakker selges og plag vettet av ekspeditørene!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
rocko; sa:
Hallå!

jag har tänkt att köpa en kajak för runt 10000 eller minder=) men jag har ingen aning om något när det gäller kajaker vill ha en som man kan åka en bit i.
kan någon hjälpa mig?
ny / begangnad?
biligare / dyrare?
vilket märke?

MVH Rocko

Är du ute efter en havskajak? I så fall har väl point 65 någon modell strax under 10000:- (har dock aldrig provat en point, men många verkar gilla den). Om du vill så kan du ju importera en själv vilket verkar vara populärt på det här forumet. Kanske en begagnad kajak av dyrare modell kan vara lämpligt annars, det finns ju visserligen kajaker en bit under 10000 men ingen som jag själv skulle vilja köpa. Du kan ju kolla på prylmarknaden här på utsidan http://www.utsidan.se/marknad/sok2.asp?kategori=Kajaker/kanoter
där brukar det finnas en del kajaker till rimligt pris.

//Rikard

Satsa på begagnat!

Egentligen tycker inte jag att det finns någon anledning att köpa en helt ny kajak, om man inte har bacillskräck eller liknande. Glasfiberkajaker håller vid normal användning i årtionden utan att få försämrade egenskaper (dock är ju plastkajaker ett kapitel för sig).

En fem år gammal glasfiberkajak borde helt enkelt inte vara sämre än en ny, även om den är lite repig.

En bättre begagnad glasfiberkajak för 10000 kan man lätt klara sig på nästan hela livet, om man bara gör ett bra val...

Mitt tips (också) är att läsa så mycket som möjligt först (utsidan är ett bra tips, kolla länkarna också), sedan hyra/låna ett antal olika och prova vilken typ som passar en bäst. 10000 är ju ändå endel pengar (väl??), och det är taskigt att upptäcka efter två månader att man köpt fel kajak.

Lycka till!/Micke

Re: Satsa på begagnat!

kajakmicke; sa:
Egentligen tycker inte jag att det finns någon anledning att köpa en helt ny kajak, om man inte har bacillskräck eller liknande. Glasfiberkajaker håller vid normal användning i årtionden utan att få försämrade egenskaper (dock är ju plastkajaker ett kapitel för sig).

En fem år gammal glasfiberkajak borde helt enkelt inte vara sämre än en ny, även om den är lite repig.

En bättre begagnad glasfiberkajak för 10000 kan man lätt klara sig på nästan hela livet, om man bara gör ett bra val...

Mitt tips (också) är att läsa så mycket som möjligt först (utsidan är ett bra tips, kolla länkarna också), sedan hyra/låna ett antal olika och prova vilken typ som passar en bäst. 10000 är ju ändå endel pengar (väl??), och det är taskigt att upptäcka efter två månader att man köpt fel kajak.

Lycka till!/Micke

Det e en del pengar ja=) tackar för hjälpen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips