Ro vs paddling?

Att paddla typ 2 mil med en K2:a (två personer) är ingen häpnadsväckande långt sträcka, men möjligen lite långtråkigt i längden kanske, men idag rodde jag en större roddbåt ensam i motvind (8 - 9 sekundmeter) 1.5 km, en väg.

Ibland så stod båten helt stilla och jag kom ingen vart. Bara att före fram ororna över vattnet var ett rejält motstånd. Fick ta i allt vad jag orkade varje årtag. Skulle säga att ro vilket roddbåt som helst ensam i motvind är fantastiskt träning. Det kanske inte är paddling, men jag hittade ingen underrubrik för just roddbåtar. Persolingen föredrar jag roddbåt framför kajak, men frun misstycker. Anser det blir lite tråkigt och bra sitta still och titta på. Vad säger ni? Ro eller paddla?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag rodde mycket under nätfiskandet i Höga Kusten på 60-70 talet. Tyckte det gjorde gott för kroppen. Minns den stående frågan när näten skulle vittjas: Ska du ro eller ska jag ta upp?

Den här roddbåten med glidande säte
rådbåt.jpg

Vore kul att testa. Perfekt träning för hela kroppen. Inte så allround direkt till sjöns kanske?

Det är säkert stora skillnader mellan att paddla olika typer av kanoter, men det har jag ytterst ringa personlig erfarenhet av. Det jag däremot har erfarenhet av är att ro olika typer av båtar och där är det ju skillnad som mellan natt och dag att ro t ex de typer jag lägger ut bilder på här.
197319110_10159005296169475_2709140240733171452_n.jpg
201631329_10158516344069716_5124592237136031357_n.jpg

Har rott en special fors- eller älvroddbåt i Karungi (Torne älv) konstruerad för att ro i älven. Har inget rättvis bild, men det gick fort, även motströms - oerhört låg och långsmal. Man satt i princip på durken, liknade din gröna. Håller med. Båtar nu förtiden är konstruerade för motorer med möjlighet att ro.

Har rott en special fors- eller älvroddbåt i Karungi (Torne älv) konstruerad för att ro i älven. Har inget rättvis bild, men det gick fort, även motströms - oerhört låg och långsmal. Man satt i princip på durken, liknade din gröna. Håller med. Båtar nu förtiden är konstruerade för motorer med möjlighet att ro.
Exakt så! Möjlighet att ro är något helt annat än konstruerad för att ro.

Min far växte upp vid Torneälven och han brukade berätta om hur min farfar med en älv-/forsbåt fullastad med folk och redskap varje sommar rodde ungefär en mil uppströms för att bärga hö på några holmar i älven där slåtter bedrevs. Hem igen medströms på kvällen, och nästa morgon en mil motströms igen.

Exakt så! Möjlighet att ro är något helt annat än konstruerad för att ro.

Min far växte upp vid Torneälven och han brukade berätta om hur min farfar med en älv-/forsbåt fullastad med folk och redskap varje sommar rodde ungefär en mil uppströms för att bärga hö på några holmar i älven där slåtter bedrevs. Hem igen medströms på kvällen, och nästa morgon en mil motströms igen.
Waw... Snacka om vilket grundfysik man skulle ha.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips