Ro över Bottenhavet

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Enligt sjökortet på eniro är det ca 50 nm. Hur snabbt orkar du/ni ro, under hur lång tid? Motvind? Många faktorer...

5 knop = 10 timmar
4 knop = 12,5 timmar
3 knop = 16,7 timmar
2 knop = 25 timmar

Jag lägger min gissning på 3 knop, men som sagt, det är ju många faktorer som spelar in. Under postrodden använder man ju delvis segel och det gör ju sitt till.

//A

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Postrodden över Ålands hav är 24 nm, alltså halva distansen. De ror i allmogebåtar vilket tar mellan 6 och 8 timmar. Och då har de hjälp av enkla sprisegel. Så om du ska ro dubbla distansen får du nog räkna med att övernatta i båten och ro på två dagar.

Jag hade nog delat upp resan i tre etapper: tex Vaasa->Valsärarna->Holmögadd->Umeå/Holmsund/Obbola.

Anledningen är att hoppet från finska skärgården till svensk mark är ett antal sjömil (och därmed timmar) på helt öppet hav, där du måste räkna med inte bara möjligheten att vädret blir dåligt utan också att det förekommer stora fartyg på vattnet.

Vad gäller fart tror jag du får vara glad om du kan hålla ens tre knop när du är ute på vattnet, framför allt om du verkligen skall ro, och inte på något sätt dra nytta av vinden.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.