Rippade X4:or på Tunaberg

Jag brukar ha med en röd C3, en blå C4 (0.3) och en lilla C4 (0.5) när jag klättar gamla sportleder på kalksten. Det fungerar faktiskt bara bra att placera den röda C3 grejen i små hål som alltid finns på många kalksten klippor. Det hjälper vid run-outs, på psykologiskt sätt i alla fall.

Jag köpte fyra stycken X4 nu i år, blå - grön. Jag tänkte ersätta både C4 i min 'sport-kit' med dom nya X4. Men nu kommer jag fundera på att bli av med den blåa X4 !
 
Grymt tråkigt att höra att du skadade dig Erik - hoppas du återhämtar dig väl.

Tycker det är intressant och lärorikt att följa utredningen nu i efterhand. Det verkar dock som att en slutsats är på väg att växa fram om att X4:eek:r skulle vara osäkra att använda, vilket jag ställer mig frågande till.

Att kammar kan rippa om de placeras fel är nog allmänt känt. Visst, inverteringsskyddet på X4:eek:r verkar ju inte vara optimalt, men om kammen är korrekt placerad så är inverteringsskydd faktiskt inte nödvändigt.

Läxan så här långt är, enligt mig, inte att X4:eek:r är osäkra att använda, utan snarare att det är extra viktigt att vara noggrann när man placerar kammar, generellt sett. En korrekt placering innebär inte bara att alla kamlober är i kontakt med klippan och i lämplig vinkel, utan även att möjligheten för kammen att vandra är minimerad. Man ska alltså undvika att sätta kammar blint och vara noggrann med att förlänga för att undvika repdrag.
 
Håller med, som redan sagts så saknar ju även Aliens skydd. I det här specifika fallet kan man dock jämföra just den blå X4 med en blå C4 och då blir det ju lite tuffare för X4:an.
 
Om man funderar på att ersätta X4 eller C4 med C3, då tycker jag man ska vara medveten om det mindre omfånget på C3:an vilket gör att den ställer större krav på placeringen
 
God bättring Erik. Det kan hända /har hänt /kommer att hända oss alla. Fint att du delade med dig. Välskrivet var det också.

Tack för Erik och Anders att delar med er av er analys av olyckan. Givande.

Naturligtvis har jag ingen aning men jag kan sätta pengar på att ni är rätt ute. Jag har ägnat många oroliga tankar på hur läskigt liten material-deformation som krävs för att en microkam (som saknar kamstop) ska invertera. Ändå finner jag det lömskt att det var så betydelsefulla skillnader på C4 och X4 i denna situation. Tanks for sharing.

PS
Anders H:
Man ser betydande material-deformation på en av loberna i post #20. Jag skulle tro det skedde då loben gick från kamvinkeln (15´ på C4 enligt rykten på forum) till 0`, dvs att den når den teoretiska axelns horizontalplan och därmed ofrånkomligen inverterar. Or else? Vad tror du?

Här har man att tänka på. Om kammen är i utfällt läge, vad sker med krafter, sprängkraft,styrka och materialdeformation. Normal position ja, men utfälld? Hmmm...
 
Någon som har några tankar om att använda Ballnutz/LoweBalls mer allmänt i stället för kammar när det gäller mindre och hyfsat parallella sprickor? Här hade kanske 5:an passat.
 
Jag har ett set Ballnutz, eller egentligen diverse dubbletter i de mest intressanta storlekarna.
Den minsta känns lite reserverad för aid, eller oönskade situationer. Den största har jag inte alls - eftersom den känns lite onödig eftersom man har "bra" kammar där...
Jag tycker dock att de har sina fördelar. Bl a är de stilla, de vandrar inte och är ofta lättare att sätta fast än vanliga kilar (så att de inte lyfts loss). Men totalt använder jag ju små kammar oftare.

Calle, jag återkommer imorgon angående din undran.

Och, ja, jag kan erkänna att när jag insåg att det var läge att ringa 112 - så hade man ingen stor lust att dela med sig av erfarenheten. Men man får också medge att det inte går att bortse från att såna här händelser ändå är en följd av val man gjort någorlunda medvetet och utan tvång.
 
Jag har ju ytterligare bilder och här kanske märkena i loberna syns bättre. Säkringen hade före händelsen inga särskilda märken, utan såg då ganska ny ut.
I utfällt läge är, i en parallell spricka "allt som vanligt". Kontaktpunkterna har det rätta förhållandet mot axlarna (avstånd, vinkel - typ).
Men lite beroende på hur kammen är gjord så är det ju mycket lite marginal innan kontaktpunkterna når kanten av resp lob. Och då är det ju dåligt. Då blir ju vinkeln sämre (högre belastning och kontakttryck). Men eftersom kammen slutar expandera när kontaktpunkterna och axeln ligger i linje m varandra, så minskar snabbt krafterna och kammen lossnar. Beroende på sprickans form, så inverterar den mycket eller lite innan den är ute ur sprickan.
I det aktuella fallet verkar inverteringen ha varit ganska långt gången, vilket skulle kunna tala för en inåtvidgande spricka.
 

Bilagor

  • 2014-08-21 07.20.37.jpg
    2014-08-21 07.20.37.jpg
    58.5 KB · Visningar: 573
Hej!

Tråkigt att läsa om din olycka Erik. Insiktsfullt hur du skriver din egen tekniska utredning om hur du placerat kammarna. Felplacerade kammar är just felplacerade kammar, dessutom två efter varandra blev i detta fall ödesdigert. Och där skulle det hela kunna sluta.

Jag följer diskussionen i tråden med intresse och finner att jag saknar frågan om vad säkringsmannen pysslade med när fallet kom. Kan ju tyckas irrelevant med vad som framkommit av de detaljerade bilderna mm, men ändå. Vilken broms hade han, hur hade han repet i handen etc. Och hur hade repet hanterats/belastats timmen innan olyckan etc. Jämför gärna med Göran Kropps olycka där det framkom att säkringsmannens agerande sannolikt förvärrade situationen. Värt att fundera över.

/Örjan

PS.
Tog en vända i garderoben för att klämma på mina Aliens. Mindes fallen de tog och hur tacksam och lycklig jag kände mig. Numera framlider de endast för att säkra mitt tält under kajakturerna.

Hittade även gamla anteckningar från några klätterprojekt. Ser att jag bland annat hade två offset-Aliens och några kilar för min bestigning av Stålfinger. Den blågröna offseten var alltid kronjuvelen bland alla mina säkringar.
DS.
 
Säkringsmannen gjorde i stort sett ingenting. Han stod där och höll i repet och blev förvånad och kände sig dum.
Detta är dokumenterat på film, och jag ser visst påtagligt snopen ut när jag har förstemannen jämte mig på marken.

Ett tag funderade jag över vad jag borde ha gjort, och jag kanske borde ha försökt "spotta" eller rent av kasta mig under min vän.

Jag hann under fallet inte med några överväganden alls i själva verket.

Men när jag tänker efter fanns det nog ingenting jag borde ha gjort annorlunda. Det tidsintervall som förflöt mellan att även andra säkringen rippade och att Erik var på marken var - kort.

Faktum är att jag nog inte kunde se eller uppfatta att säkringarna rippade.

Och då var ju det viktigaste jag kunde göra att hålla i repet på rätt sida av bromsen. Att jag gjorde det bevisas ju i själva verket av att säkringarna rippade.

Vare sig Erik eller jag kände att de rippande säkringarna tog någon nämnvärd kraft, men den undre måste i själva verket ha tagit en hel del kraft, utifrån hur den såg ut. Jag bedömer att den kraften gorde nån slags nytta ändå, eftersom Erik landade perfekt på fötterna, efter att ha fallit med en lite mer diagonal kroppshållning (har dock inte hunnit se filmen!)

När det gäller repet var det ett repbyte på gång innan ledpresset. Eriks rep är lite stummare redan som nytt, och hade ju hängts lite i (men kanske en timme tidigare). Repet är inte heller helt färskt. Mitt rep är ett mjukt Beal Flyer, och hade inte hängts i, men det satt fast i ena änden uppe vid ankaret efter att jag hade lett den kraftigt igenvuxna, på gränsen till det esoteriska, "La det svinge" en bit till höger om Stålfinger. Den leden var därefter orensad och repet löpte genom säkringarna och gick inte att dra ned eftersom det satt fast i övre änden... för att det skulle rensas längs leden senare.

Ytterligare en lite oturlig omständighet, men inget vi bedömde skulle vara kritiskt, eftersom Eriks rep skulle vara fullgott.

Min broms är en Reverso 4 (karbin Gridlock Magnetron), jag minns dock inte att repet gled i den alls, eller att jag kände nån påtaglig last. Men minnet här är inte så säkert. Slacket vid fallet tror jag var litet eftersom jag var beredd på att nåt kunde hända. Har dock inte heller kollat detta på filmen.

Att säkringarna var felplacerade har vare sig jag eller Erik betvivlat, det kändes väldigt uppenbart, redan när jag tryckte in 1-1-2.

I efterhand har vid dock ändå kunnat komma fram till att väldigt lite tydde på att den blå kammen var dåligt placerad. Jag kunde förstås inte se detta, som säkringsman, men jag har rensat mycket efter Erik och har sällan nåt att invända. I det här fallet var dessutom läggen förberedda, och sprickan är som sagt lätt att uppfatta som gynnsam för kamsäkringar. Det är det som fått oss, och särskilt mig, att fundera en vända extra över hur fel placeringarna egentligen var, och varför.
 
Jag har en teori om varför det blir så stor kraft i kam nr två. Vid fallet sträcks repet ut mot den första kammen. När denna rippar är repet redan utsträckt och näst intill statiskt vilket gör att kraften blir väldigt hög på kam nr två.
Vet inte om detta har nån som helst substans. Som sagt, en teori som jag har funderat på. Finns det tester gjorda på det?

JOHAN
 
Har för mig att man kommer fram till att det kan kvitta, eftersom det man förlorar i form av elasticitet i repet vid andra säkringen har man "tjänat" genom att första säkringen minskat kraften lika mycket.

Vi upplevde nog inte att första säkringen tog just nån last - men ärligt talat så har åtminstone jag svårt att säga hur det verkligen kändes, det gick fort och man fick nåt annat att tänka på väldigt snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5
Mike C Upphittat på Ekoberget, Stockholm. Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.