Riksgränsen-Nikkaloukta

Tänkte senare i sommar vandra sträckan Riksgränsen-Nikkaloukta. Kommer på vägen gå till abisko för att gå på kungsleden, det är sträckan riksgränsen-abisko ja har lite funderingar över.
Är det bra vandring?
Finns det någon utsatt vandringsled?
Svårhetsgrad på vandringen?

Vet dock inte riktigt hur jag ska ta mig fram, om jag går upp på geargecorru där lutningen inte är så farlig en bit innan trollsjön och sen ner i gorsavaggi så är den jobbiga biten över, det är just att komme över berget som jag ser som det största problemet. Låter det som ett bra alternativ eller någon som har en bättre ide? Vill självklart inte gå längs landsvägen.
Tack på förhand mvh Peter
 
På början av turen kan jag ge lite tipps. Själv så gick jag Riksgränsen, Katterjokk, Katterjaur efter scoterspåret, dock ska man ta av upp på fjället när spåret delar sig innan Katterjaur. Detta fanns inte med på min karta, fick veta det efteråt, hade ett mycket blött vad på grund av detta...

Kolla på kartan BD6, troligen sverigen störst säljande...

Går du sedan ned mot Unna Allakas så hamnar du på fjällets E20.

Du kan också välja att vid Rr 265 gå genom Hoiganvaggi och sedan ansluta på Kungsleden mot Nikkaluokta.

God tur!
 
Jag kan rekomendera Hoiganvaggi via Katterjaure. Mycket vackert och inte så jobbigt trots uppför. I H-vagges östra del bör man ta höjd annars väntar några km djungelliknande skog, med otydlig stig, innan man kommer ner på leden Abisko U-a.
 
Det beror ju helt på vilken typ av vandring du vill göra. Det finns många olika svårighetsgrader. Det går att ta sig upp på Gaergecorru från Trollsjön. Gå rakt norrut från sjöns norra spets. Väl uppe kan du förstås välja att klättra ner i Gorsavagge, men jag skulle välja att ta mig ner genom Latnjavagge för att sedan följa Gorsavagges stup österut. Givetvis skulle jag sedan göra en avstickare till Frippes fall. :)
En annan intressant väg (som jag ännu inte har vandrat själv) måste vara att gå in i Vassevaggi, upp i Låirevaggi, för att sedan runda Vuoiddasriidas södra branter och sedan ner i Gorsavagge vid stugan.
Fin tältplats finns vid sjön 1050, vid den Nordvästra viken.

HåkanF
 

avslutad210712

Gäst
Är som sagt helt beroende på vilken typ av vandring du vill göra dvs lättast möjliga efter Kungsleden eller inte alls efter Kungsleden och med tanke på färdplanen i början utgår jag från att du tänker bo i tält. Jag har absolut inget emot Kungsleden men skulle jag få välja finns det andra vägar som är lite jobbigare höjdmetermässigt men som kanske ger roligare vyer utan att för den skull medföra några svårare vad eller svårare i övrigt.
 
Är som sagt helt beroende på vilken typ av vandring du vill göra dvs lättast möjliga efter Kungsleden eller inte alls efter Kungsleden och med tanke på färdplanen i början utgår jag från att du tänker bo i tält. Jag har absolut inget emot Kungsleden men skulle jag få välja finns det andra vägar som är lite jobbigare höjdmetermässigt men som kanske ger roligare vyer utan att för den skull medföra några svårare vad eller svårare i övrigt.

Eftersom jag kommer gå själv vill jag helst inte ha några svåra vad eller några väldiga branter pga av risk för skador, men självklart finns det ju alltid en risk men det är väll bara att leva med. Jag är självklart öppen för förslag för alternativa rutter, skulle va kul att höra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
speedy Nybörjartips för Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 6
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
cloud76 riksgränsen 23-31 aug Fjällvandring 0
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Jaxx Riksgränsen-Abisko Fjällvandring 4
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rapps Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 0
lovelypeople Riksgränsen-Lofoten? Transportsätt? Fjällvandring 2
lovelypeople Abisko-Riksgränsen? Fjällvandring 3
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
matala-0 Behövs tält? Riksgränsen-Nikkaluokta Fjällvandring 7
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
greendanger Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Fjällvandring 19
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Markus88 Riksgränsen - Narvik Fjällvandring 16
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
erila107 Nikkaluokta till Riksgränsen, något som testat? Fjällvandring 8
fatbe riksgränsen till ritsem Fjällvandring 1
stigk NO om Torneträsk-Riksgränsen Fjällvandring 2
pedhan Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge Fjällvandring 17
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
Riksgränsen - Tarfala Fjällvandring 3
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.