Riksgränsen - Narvik

Hej.

Någon som vandrat den sträckan? Finns det någon led där? Hade tänkte vandra den sträckan i september. Det är då första gången jag vandrar så jag behöver massor av tips :)
 
Det finns väl en led som heter "Rallarleden", men jag vet inte om det mer är för cykling än vandring. Och den kanske inte har exakt rätt sträckning heller...
 
Räknar med att tälta 2 nätter innan man kommer till Narvik. Jag fattade inte dom dära lederna riktigt, går dom från Riksgränsen? Ansluter man till leden strax efter gränsen?
 
Jag tvivlar på att det finns led hela vägen. Rallarvägen går väl bara ner till inre delen av Rombaksbotn, eller? Mellan Katterat och Rombak ser det väldigt tomt ut på kartan i alla fall vad gäller stigar.

Alternativet är isåfall att gå längre söderut genom Hunddalen (via Katterat och Hunddalshytta) till Beisfjord och ta något transportmedel därifrån. Mellan Hunddalshytta och Beisfjord finns en led inritad på min karta som saknas på http://www.narvikfjell.no.
 
Om man läser tur 5 Hunddalen - Beisfjord så står det klart och tydligt att den turen bara lämpar sig för mycket fjällvant folk
Citat: "Merk: Denne ruta egner seg best vinterstid mens ennå snøen bærer godt nede i Beisfjorden. Ruta anbefales ikke sommerstid til andre enn svært fjellkyndige folk, gjerne med stegjern. Spesielt kritisk er det i område sør for Vombtind, der man må passere et is-område som skrår ned i Helligvann. Forøvrig går løypa delvis i svært vanskelig terreng, og den bør generelt sett unngås under ugunstige vær- og føreforhold. Ruta er dårlig merket.
 
Kombinera

rutterna 3 4 5 och 6 så kommer du från Björnefjäll (omedelbart väster om Riksgränsen via Katterat, Hunddalen Lossistugorna. Därifrån tror jag att det finns bilväg som man kan vandra på till Skjomen alternativt ordna transport.

Det finns också en rutt nummer 2 mellan Rombak station och Narvik. Kanske måste man ta tåget Katterat - Rombak Station?? Men även rutten 2 verkar vansklig se beskrivningen.

Thure
 
Re: Kombinera

Ursäkta 5:an är ju en som man bör undvika 3 4 och 6 skall det vara. Observera att kartskissen inte har alla rutterna utmärkta och att siffrorna på kartskissen är timåtgången. Antalet stjärnor symboliserar svårighetsgraden.

Thure

thureb; sa:
rutterna 3 4 5 och 6 så kommer du från Björnefjäll (omedelbart väster om Riksgränsen via Katterat, Hunddalen Lossistugorna. Därifrån tror jag att det finns bilväg som man kan vandra på till Skjomen alternativt ordna transport.

Det finns också en rutt nummer 2 mellan Rombak station och Narvik. Kanske måste man ta tåget Katterat - Rombak Station?? Men även rutten 2 verkar vansklig se beskrivningen.

Thure
 
paerl; sa:
Jag tvivlar på att det finns led hela vägen. Rallarvägen går väl bara ner till inre delen av Rombaksbotn, eller? Mellan Katterat och Rombak ser det väldigt tomt ut på kartan i alla fall vad gäller stigar.

Alternativet är isåfall att gå längre söderut genom Hunddalen (via Katterat och Hunddalshytta) till Beisfjord och ta något transportmedel därifrån. Mellan Hunddalshytta och Beisfjord finns en led inritad på min karta som saknas på http://www.narvikfjell.no.

Ser bra ut att starta från Katterat och sen gå till Hunddalshytta för att sedan ta genvägen till Beisfjorden. Jag hittar dock inte kartan på din hemsida? Går det att vandra från Beisfjord till Narvik eller är det mycket svår terräng?
 
Kartor

med höjdkurvor hittar du på http://www.eniro.no här kan du också se att det går bilväg till Lossistua (ev bommat) Skjomen/Elvegård och Beisfjord.

sannolikt finns även andra kartor online.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
speedy Nybörjartips för Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 6
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
cloud76 riksgränsen 23-31 aug Fjällvandring 0
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Jaxx Riksgränsen-Abisko Fjällvandring 4
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rapps Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 0
lovelypeople Riksgränsen-Lofoten? Transportsätt? Fjällvandring 2
lovelypeople Abisko-Riksgränsen? Fjällvandring 3
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
matala-0 Behövs tält? Riksgränsen-Nikkaluokta Fjällvandring 7
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
greendanger Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Fjällvandring 19
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
erila107 Nikkaluokta till Riksgränsen, något som testat? Fjällvandring 8
fatbe riksgränsen till ritsem Fjällvandring 1
stigk NO om Torneträsk-Riksgränsen Fjällvandring 2
pedhan Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge Fjällvandring 17
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
Riksgränsen - Tarfala Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.