Resetips tradmultipitch alperna

  • Alpint kring Mt Blanc

    JM Editions - Snow Ice & Mixed Vol 1 & Vol 2 skrivna av Francois Damilano (finns både franska och engelska versioner) ger dig en ordentlig grund för förslag på turer inom alpint (is/mix/snö).

    gjmsnowice.JPG


    gjmsnowice2.JPG


    The Mont Blanc Range - "Classic Snow, Ice and Mixed Climbs" av Baton Wicks är en introduktion till ovanstående guider (kan vara en trevlig start om man inte riktigt vet vad man skall välja från utbudet).

    montblancrange.jpg

 
  • Klippa kring Chamonix

    Michel Piola - Envers des Aiguilles är en utmärkt bas för klippturer kring Chamonix (självklart inte omöjlig att förstå om man inte kan franska). Det finns även äldre utgåvor skrivna av Piola och kan vara väldigt trevliga att titta i om man kommer över dem. Annars så har man denna nyutgåvan och som det ser ut så kommer det ut fler framöver i en typ av serie (se exempelvis utgåvan nedan som nyss kommit ut).

    gpiolaenvers.jpg


    Michel Piola - Les Aiguilles Rouges Vol 1

    gpiolarouges1.jpg

  • Klippa över alperna

    Filidor - Swiss Plaisir West av Jurg von Kanel's (med flertalet andra inriktningar). Detta är en intressant guidebok (finns även i versioner öst, norr, söder, etc) om man är intresserad av lite förslag på turer i många olika områden. En intressant start om man är intresserad av att utforska områden i alperna (oftast måste man ju åka flera gånger till samma ställe för att förstå potentialen med området, hitta pärlor, etc?)

    gswisspwest.JPG
 
Aaah, men helt lysande!

Där rasslade det tamigtusan till ordentligt! Såväl exellenta exempel på förare som tips på var man kan köpa dom!

Den där aigiulles rouges-föraren har jag surfat förgäves på, men nu med det korrekta namnet på den hittar jag den sannolikt lite lättare... ;-)

Tack! :)
/Jörgen
 
piztube.ch verkar ha ett väldigt stort urval. Jag handlar annars på www.libreriamontagna.it i Turin.
Mycket bra urval när det gäller Italien men även annat finns.

Var uppmärksam på utgivningsåret vid köp av klätterförare. För många områden så finns såväl äldre som nyare utgåvor att tillgå. Det finns ju ingen anledning att köpa något annat än den senaste utgåvan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.