Repflyg

Hej!

Jag flyger till Kuba för att resa runt och klättra på måndag. Pga vissa pakningstekniska bekymmer funderar jag på att ta med mitt 70 meters rep som handbagage.
Men helt plötsligt kom jag på att det kanske inte är någon vidare idé, eller?
Det är fövrisso varken flytande eller särskillt vasst men kanske lite underligt...

Alltså; har någon erfarenhet av att ha repet på ryggen genom incheckningen?

Flyger Air France. Kastrup - Paris - Havanna

MVHej
emet
 
Kan bli problem med nitiska kontrollanter

Jag flög från Frankrike till Sverige för två år sedan och blev stoppad i säkerhetskontrollen när jag hade ett klätterrep i handbagaget (troligen såg det konstigt ut i röntgenkontrollen). Dom bad mej visa upp vad jag hade i ryggsäcken och jag blev tvungen att checka in repet.
 
Hej igen!

Storleken tror jag inte skall vara något större problem och vikten är (70m X 56g/m) 3920g om jag inte har tänkt helt fel. Inrikes är det 8kg som gäller och internationellt brukar det vara mer.

Så om man inte får ta med det kan man ju fundera på varför?
Kollade länken ovan och de listor med förbjudna föremål där, inget om rep. Däremot får säkerhetspersonalen godtyckligt förbjuda "vad som helst" med motiveringen att det kan äventyra flygsäkerheten.
Detta är ju helt i sin ordning kan man tycka men frågan blir ju då på vilket sätt ett rep kan vara en fara för säkerheten?
Kommer själv inte på något seriöst förslag, någon som har ett uppslag?

MVHej
 
man skulle ju kunna byta ut kärnan mot pentylstubin så de kan nog få för sig att du inte får flyga med det....

jag har ingen egen erfarenhet, men med tanke på vad de annars hindrar folk från att ta med sig på plan så kan de nog tänkas vara lite misstänksamma.
 
jo det var ju ett tänkbart motiv till förbud...
Annars har jag fått förslag på att de kan tro att jag med inspiration från Saddam hängningen skall försöka hänga karbinpersoalen och alla passagerare för att sedan störta planet på azorerna...
Men nja det känns ju inte särskillt troligt!
 
När vi flög hem från El Chorro i slutet av november tog kompisen ett rep som handbagage. Dom kände lite på det vid säkerhetskontrollen, men det var lugna puckar. Vet tyvärr ej vikten på repet.
Well well, hoppas det löser sig!
 
Jag har flugit kors o tvärs över världen många gånger med klättergrejer - jag kan bara säga att 9/11 har verkligen satt ribban högre för vad man kommer undan med...

Klätterrep som carry-on har jag aldrig haft problem med, men det huvudsakliga problemet för mig är oftast min totalvikt på bagaget som ofta väger mer än sjuttio kg på en klätterresa.

Före 9/11 brukade jag snurra upp repet runt magen, nån gång hade jag två, inga problem där - vips så var man av med tio kilo bagage...

Carry-on bagaget kunde väga hur mycket som helst bara det var litet (före 9/11 alltså), tio-femton kilo bultgrejer i kameraväskan var inga problem då, ej heller hängslen gjorda av karbinhakar...

Nu skulle jag inte drömma om att ens försöka mig på såna stunts!

Dock har jag åkt tvärs över USA och England med både fickkniv och camalots i handbagaget (efter 9/11!) bara för att bli stoppad på Arlanda när jag kom dit, kniven beslagtogs och camalotsen fick åka i specialkartong, suck...



peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-12-31 kl 16:09]
 
Varför just repet i handbagaget?

Varför vill du ha just med repet i handbagaget?

Jag brukar ha sådana saker som är dyra, ömtåliga och stöldbegärliga i handbagaget. Som kameror, objektiv, GPS. Om jag hade ägt en bärbar dator och datorn ska med på flygresan, skulle jag nog försöka att också få med datorn i handbagaget.

Per Brune
 
tack för alla inlägg och tips! Det löste sig genom att repet fick plats i ryggsäcken som skall checkas in.

Ha ett gått nytt år allesammans!
 
Klättersaker

Jag väcker liv i denna gamla tråd angående klättersaker på flyget.

Hur ser situationen ut idag, vad får man med sig i handbagaget egentligen som klättrare?

Jag har en ryggsäck som klarar Ryanairs yttre mått med någon enstaka mm´s marginal och jag får in nästan all min gear under 10 kg. Frågan är om jag får med mig alla sakerna genom säkerhetskontrollen?

Hur är det med
Rep
Kilar
Friends
QDs
repbroms
Krita
Slingor
...


Sele, karbiner och skor har jag åkt med många gånger så det känns inte som något problem iaf.


Är det något annat flygbolag / flygplats (alltså annat än skavsta/ryanair) som är bättre?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.