Repets ålder

Hejsan!

Jag köpte ett rep för ca 3 år sedan (Tendon, Ambition 9,8), men hur vet jag hur gammalt det är egentligen? Det kanske har legat några år hos återförsäljaren och grott? Vill minnas att jag läst här någon gång förut att färgen på repet betecknar årgången på just den modellen, stämmer detta? Finns det annars något annat sätt att veta exakt hur gammalt repet är sedan tillverkning om man har slarvat bort de papper som kom med repet där det säkert står tillverkningsnummer och produktionsdatum...
 
Om du skär av en bit av repet och skär upp manteln så ska det finnas en plastremsa med olika färg beroende på när det är tillverkat, kolla Tendonds hemsida för att se vilken färg olika år motsvarar
 
Flera reptillverkare lägger in ett smalt band i kärnan med produktionsdatum. Andra lägger in en färgad tråd som indikerar ett visst tillverkningsår, bäst att kolla med respektive reps tillverkare - typ på deras hemsida.

Tendon väver in ett band med tryckt datum på, precis som Beal.

peace


(Färgen på repets mantel har inget med tillverkningsår att göra)
 
Senast ändrad:
Om de inte haft repet liggande i skyltfönstret så behöver du nog bekymra dig väldigt lite för repets faktiska ålder. Man har (från tillverkarhåll) på senare år reviderat sin uppfattning till att lagringstiden har mindre betydelse.
 
Har butikerna regler/riktlinjer för sånt här från tillverkarna? Matbutiker får ju inte sälja utgångna produkter, samma borde kunna gälla här?
 
Har butikerna regler/riktlinjer för sånt här från tillverkarna? Matbutiker får ju inte sälja utgångna produkter, samma borde kunna gälla här?

Inte riktigt rep, men jag köpte ett nytt första-hjälpen-kit här om dagen, och hela kitet var stämplat med ett rimligt bäst-före-datum på insidan.

Jag vet att på rundslingor kan färgen avslöja tillverkningsår.
 
Intressant!

Hade ingen aning om det här så jag kände mig tvungen att kolla upp det.

Skar upp ändarna på ett par gamla rep;

Ett semistatiskt Tendon 10,5mm
Ett dynamiskt Tendon Ambition 9,8

Problemet är bara att färgen (vit-torquise??) på remsan i det dynamiska repet inte riktigt finns med på listan på deras hemsida. http://www.mytendon.com/life-span

Och remsan i det statiska repet som ska avslöja den information som finns om repet är totalt oläslig.. =)
 

Bilagor

  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    50.1 KB · Visningar: 456
Nytt för mig, och intressant. Visste inte att man kunde läsa årtal på det viset!

Men jag skulle hävda att med moderna material så är åldrandet i hyllan - även i flera år - inte en särskilt relevant faktor. Så länge vi pratar om ett rep som är en aktuell modell på marknaden och inte nån relik.

"Ageing caused only by storage can almost be neglected compared with ageing during use." från UIAA

Det är väl iofs mer applicerbart på grejer som man förvarar själv. När man köper nåt nytt i butik så vill man ju gärna att det är helt fräscht, eller så får man pruta. Men säkerhetsmässigt är det inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krux Ålder på klätterutrustning Klättring allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...