Reparationskitt till bindningar?

Hej!
Har ett par gamla turbindningar som jag troligen kommer använda på flerdagars fjälltur.

Bör en vara förberedd med någon specifik form av reparationskitt till dessa?

Bilagor

• 20181212_143601.jpg
    20181212_143601.jpg
    65.8 KB · Visningar: 389
En extravajer är bra. Kan ersättas av lämpligt repsnöre gärna Dyneema som är stumt. Någon extraskruv kan också platsa i packningen viktigast är att ha en mejsel så att du kan dra åt.

Föreslår att du nu lossar alla skruvar och droppar i lite epoxilim och sedan drar åt för att det skall hålla bra under turen.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
En extravajer är bra. Kan ersättas av lämpligt repsnöre gärna Dyneema som är stumt. Någon extraskruv kan också platsa i packningen viktigast är att ha en mejsel så att du kan dra åt.

Föreslår att du nu lossar alla skruvar och droppar i lite epoxilim och sedan drar åt för att det skall hålla bra under turen.

Thure

Tackar!

Lämnade in skidorna på XXL för byte av bindningar så jag antar att de har limmat.

För skruv antar jag att du menar de skruvarna som fäster bindningen i skidan?

Reservtårem kan du också ta med.

Bra tips, de ser slitna ut. Men även det borde kunna ersättas med repsnöre antar jag?

Brukar ha repsnöre typ 3mm. En dimension som kan användas till mycket :) Kanske dags att uppgradera det till dynema. Kanske nån har tips var en köper det? Tror de flesta svenska klätterbutiker mest har nylon i de dimensionerna.

För skruv antar jag att du menar de skruvarna som fäster bindningen i skidan?

Korrekt. De kan lossna eller i värsta fall gå av. Förr med trädskidor rekommenderades reservspets det är inte aktuellt med moderna skidor som håller bra.
Reservstav tycker jag är nåt som kan vara smart att ha i en grupp.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips