Renovera gammal cykel

Menar du vevarmarna?

Massor av Caramba blev det.. Ingen värme.. och fel navverktyg..
Cykelmeken var stängd så där gick det inte att få nån hjälp.
Kom ju inte så långt.
Ska vara ärlig och säga att jag fick inte ens bort båda tramporna.. så illa satt det fast.. den vänstra fick jag bort med hjälp av en avdragare men den högra fanns det ingenstans att få fast avdragaren pga dreven osv.
Dock ser spåren i lagret ut som verktyget på bilden ovanför.
tycker ni jag ska fortsätta på våldsspåret ?


Pedalerna dras normalt av med en fast 15 mm U-nyckel. observera högergänga på höger pedalaxel vänstergänga på vänster.

Ofta täckbricka ovanpå bulte som håller pedalarmen. Först tar du bort bulten sedan använder du avdragaren enligt föregående inlägg.

Cykelmek är fortfarande mitt tips speciellt om du inte får av trampan. Vevlagret är flera snäpp tuffare att klara själv..

Thure
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Pedalerna dras normalt av med en fast 15 mm U-nyckel. observera högergänga på höger pedalaxel vänstergänga på vänster.

Ofta täckbricka ovanpå bulte som håller pedalarmen. Först tar du bort bulten sedan använder du avdragaren enligt föregående inlägg.

Cykelmek är fortfarande mitt tips speciellt om du inte får av trampan. Vevlagret är flera snäpp tuffare att klara själv..

Thure

Självklart menade jag vevarmarna.. tog en lekmannasvenska och drog allt över en och samma kam.
vänstra gick som sagt bra med en vanlig avdragare, den högra spökade så jag skulle nog haft mig en sån där. Dock var hålen på mina vevarmar fyrkantiga. Men det kanske bara är av akademisk betydelse.
Ska fråga hos cykelmeken om han har något att låna ut om han inte vill ge sig på den igen själv.
 
också problem med vevlager

Har samma problem med vevlagret....

Har testat trycklyftsmutterdragare, rostlösare , verktyget i skruvstädet mm mm.....

Lämnade också in den till en cykelmek nu senast i 3 v. Han har kört bland annat med svets på grejerna, och gav till slut upp!

Har stålram så den tål ju en del våld..

Jag kommer inte på någon annan lösning än att borra upp vevlagret. Någon som har erfarenhet av det?
 
Har samma problem med vevlagret....

Har testat trycklyftsmutterdragare, rostlösare , verktyget i skruvstädet mm mm.....

Lämnade också in den till en cykelmek nu senast i 3 v. Han har kört bland annat med svets på grejerna, och gav till slut upp!

Har stålram så den tål ju en del våld..

Jag kommer inte på någon annan lösning än att borra upp vevlagret. Någon som har erfarenhet av det?

Borra upp vet jag inte hur det skulle gå till. En borr av så dimension att du kan borra ur lagret kostar sannolikt mer än cykeln. Axeln är hårt stål, lagren är hårt stål. Tror inte att du hittar ngn som både har en sån borr, samt är villig att borra i så hårda grejer med den.
Om det är ett vevlager av relativt modernt snitt, med axel + lager + hylsa som en enhet, då kan axeln och lagren pressas/knackas ut. Sen kan man såga ett spår genom hylsan med bågfil och plocka ut bitarna.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips