Renovera gammal cykel

Hej, Jag har en gammal Marvil som nog närmar sig 10 år snart.
Fyllt sin funktion väl men nu börjar den bli lite sliten.
"vevpartiet" är problemet..
Jag vet inte ens vad sakerna heter MEN.
Hela vevaprtiet med trampor och allt glappar inne i ramen så jag antar att lagren är helt slut.
Hur ser det ut därinne ? Glappet innebär oxå att hela framdrevet vinglar när man trampar och kedjan spelar mellan dreven. Jag lämnade in cykeln till reparatören men han fick inte upp den sa han för det var "fastrostat"
Han hade tom brutit av sitt verktyg påstod han. Nu drar jag det ett steg längre och tar in den på bilverkstaden och ser om det finns nån räddning.
Vad är det som ska bytas ? Och vad är kostnaden på ett ungefär ? Finns det något hopp för min cykel tror ni ?
 
Du kan eventuellt komma åt att såga av axeln och sedan ta ut lagret. Hos www.jary.se finns min gamla drivlina som du kanske kan få för en billig peng med vevar och allt. Har bara gått 1200 mil. dreven är dock enorma så kanske får du köpa ny vev.

Är det så att hela vevlagret är fastrostat kanske du kan prova med Biltemas rostlösare eller att hälla Coca-cola i röret som sadeln sitter i (förutsatt att du kan se vevlagret därnere). Låt verka några dagar.
/J
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte

så lätt men genom att värma med t ex varmluftspistol borde en kompetent cykelreparatör kunna fixa det åt dig.

Thure
 
så lätt men genom att värma med t ex varmluftspistol borde en kompetent cykelreparatör kunna fixa det åt dig.

Thure

Var lite det jag var inne på med bilverkstan, induktionsvärmaren borde ju få loss detta på en grisblink.
Vad väntar mig där inne ? Är det ett lager eller flera ? eller en enhet som byts tillsammans ?
Var är kostnaden på ett ungefär ?
Jag vet ju inte märket heller, mer än att det är Shimanoväxlar.
 
Vevlager

är inte så dyra och det är värt att köpa kvalitét. Gissar att jobbet kostar ungefär lika mycket som vevaxelkitet. Oftast byts allt i en enhet som Niklas skriver på en 10 år gammal hoj. Storleksordningen 700 monterat och klart.

Thure
 
Låter ju väldigt lämpligt.
Och förutsatt att vi "får upp den" så kan jag göra monteringen själv?
Då blir det ännu billigare då jag tänker utnyttja min svågers verkstad :p
 
Låter ju väldigt lämpligt.
Och förutsatt att vi "får upp den" så kan jag göra monteringen själv?
Då blir det ännu billigare då jag tänker utnyttja min svågers verkstad :p
Om du har ett vevlagerverktyg så kan du göra monteringen själv. Fast när jag råkade ut för ett fastrostat vevlager, som den lokala cykelmeken fick knacka loss med sin kompressor, så lät jag honom skruva dit ett nytt lager när cykeln ändå satt där i mekstället. Pris: 150 kr.
Vevpartiet kunde jag lätt dra dit själv efteråt med en vanlig insexa.
 
på ett vevaxelverktyg spriver det väl gissar jag.. vi får kolla när jag köper det nya lagret då.
 
Stål eller alu?

Jag hade samma problem häromåret på min trogna pendlarhoj. Det gamla vevlagret, som bara hade suttit i 15 år, hade rostat fast och jag fick inte loss det, trots WD40 x mycket och länge. Inte ens när jag satte vevlagerverktyget/avdragaren i skruvstycket och hade hela ramen som hävarm. Problemet var att verktyget slant när jag ökade kraften. Till slut fick jag sätta avdragaren i en trycklyftsdriven mutterdragare med slagfunktion och "knacka" loss vevlagret. Förvisso sakta och försiktigt och med lägsta slageffekten men ändå en ganska våldsam metod. Med en "skör" alu-ram hade jag nog inte vågat göra det men min sega crmo-ram visar inga tendenser till sprickor eller skevhet. Börja med WD40/5-56 el motsv. Skaffa ett Tacx vevlagerverktyg som gängas fast i axeln så riskerar du inte att slinta och förstöra ram/lager/verktyg/dig själv. Alt. våldsmetoden med ett Biltemaverktyg och hjälp från verkstad med mutterdragare. Lycka till!
 

Bilagor

  • Tacx tool.jpg
    Tacx tool.jpg
    23.3 KB · Visningar: 2,128
  • Biltema vevlagerverktyg.jpg
    Biltema vevlagerverktyg.jpg
    27.8 KB · Visningar: 2,266
Caramba, värme, slagmesjel, stort skruvstycke, rätt navverktyg, ramen som vev. Klart du fixar det.
Är du tveksam gå till en riktig cykelmek!
 
Caramba, värme, slagmesjel, stort skruvstycke, rätt navverktyg, ramen som vev. Klart du fixar det.
Är du tveksam gå till en riktig cykelmek!

Massor av Caramba blev det.. Ingen värme.. och fel navverktyg..
Cykelmeken var stängd så där gick det inte att få nån hjälp.
Kom ju inte så långt.
Ska vara ärlig och säga att jag fick inte ens bort båda tramporna.. så illa satt det fast.. den vänstra fick jag bort med hjälp av en avdragare men den högra fanns det ingenstans att få fast avdragaren pga dreven osv.
Dock ser spåren i lagret ut som verktyget på bilden ovanför.
tycker ni jag ska fortsätta på våldsspåret ?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips