Renkött ?

För mig personligen är renkött det mest närproducerade och ekologiska jag får tag på. Äter det mycket hellre än kött som färdats långa sträckor. Jag inser dock att inte alla har samma möjligheter som vi när det gäller fisk och vilt (samt ren).

Vet du ingen jägare som du kan få köpa viltkött av ?

Älg eller annat vilt skjutet och styckat hemma runt stugknuten är ännu mer ekologiskt och närproducerat, och framförallt inte vallat med helikopter och crossmotorcykel. ;)
 
Vet du ingen jägare som du kan få köpa viltkött av ?

Älg eller annat vilt skjutet och styckat hemma runt stugknuten är ännu mer ekologiskt och närproducerat, och framförallt inte vallat med helikopter och crossmotorcykel. ;)
Kanske uttryckte mig lite otydligt, här i byn får man tag i både vilt och renkött utan problem så det har blivit lite av basföda. Men jag är tacksam och inser att det är inte alla förunnat att ha det så.
 
Som någon nämnde så spelar den slutgiltiga vikten roll. "Till 100g torkat renkött har 180g renkött använts" förmodligen inte rätt siffror men ni förstår principen. Sen är det ingen gigantisk produktion av renkött överhuvudtaget. Då blir priserna lätt dyrare än vad man är van vid. Det är ju trots att privatpersoner som äger sina renar och livnär sig på dem.

Jag själv betalar lätt 799:-/kg för torrkött, men helst gör jag eget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Overland Renkött Jämtland Friluftsmat 2
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
tbergman Renkött - Gällivare Friluftsmat 2
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...