Rengöring av Katadyn Vario

Vet inte om det är jag som är trög och inte fattar en bruksanvisning. Men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt enligt instruktionsboken. Hur gör man, när man skall rengöra vattenrenaren inför långförvaring.

Det står att man skall blanda 1 liter vatten med två tsk. hushållsblekmedel, om man inte har tabletter att tillgå. Så långt är jag med.

Men sen skall man lägga förfiltret i klorlösningen och spola igenom vattenrenaren och sen ta upp förfiltret ur lösningen. Hur hänger detta ihop?

Frågor:

1: Skall man spola vattenrenaren UTAN förfiltret ditsatt?
2: Tar inte filtret med aktivt kol inuti skada av att ha en klorlösning i sig under en längre tid?
3: Skall man skölja ur vattenrenare igen med rent vatten sen?

Tacksam för hjälp
 
1: Förfiltret är väl det som sitter på slangen som man doppar ner i vattnet?
2: Vet ej? om det är för mycket blekmedel så tar det nog skada.
3: Jag har för mig att jag gjorde det. har inte använt den sen förra sommaren. Läste ialf lite i manualen nu och där står det inget om att det ska sköljas. Så jag kanske inte gjorde det ialf.
Men innan man ska använda den igen så ska den sköljas ur med 1 liter vatten.

I morgon kommer jag kanske använda min igen. den ligger ialf nerpackad i väskan. :)
 
Förfiltret är svampen runt insugsslangen, själva slangen, pumpen och höljet skall tvättas med klorlösningen så att det inte börjar växa.
Min filterpatron skall tvättas utvärtes.
Vattnet blir mindre klorsmakande om du sköljer slangen, höljet och pumpen.
Läsa är bra men förstå är ibland viktigare.
 
Förfiltret är svampen runt insugsslangen, själva slangen, pumpen och höljet skall tvättas med klorlösningen så att det inte börjar växa.
Min filterpatron skall tvättas utvärtes.
Vattnet blir mindre klorsmakande om du sköljer slangen, höljet och pumpen.
Läsa är bra men förstå är ibland viktigare.

Precis!
Jag brukar inte ha svårt att förstå en bruksanvisning. Men just denna, är väldigt otydlig enligt min mening.

Förfiltret på min Katadyn är enligt bruksanvisningen INTE det som sitter på slangen. Däremot är förfiltret, det vita keramikfiltret inuti.

Får väl maila Katadyn för en bättre förklaring
 
Fick niklarhet i hur rengöra Katadyn Vario?

Hej!

Jag har nyss köpt en Katadyn Vario och har precis använt den på en tur. Jag tycker precis som ni att det är lite otydligt hur man ska rengöra den, dels efter varje tur och dels för långtidsförvaring.

Denna tråd jag svarar på slutar med att ni ska kontakta Katadyn. Gjorde ni det och vad har ni kommit fram till?

Frågar
Per
 
När jag varit ute på tur och ska rengöra mitt Vario-filter ordentligt inför långtidsförvaring gör jag så här:

  1. 2 tsk klorin i 1 liter vatten pumpas genom filtret (precis som om du skulle ta vatten från en sjö/å/bäck med förfiltret, den lilla buren på änden av slangen, i vattnet).
  2. När vattnet är slut, fortsätt pumpa så att filtret töms på vatten.
  3. Ta isär hela apparaten och vid behov rengör det keramiska filtret (vita stenen).
  4. Plocka ur filterkassetten (men låt kolkassetten sitta kvar i filtret).
  5. Skölj av det svarta ytterhöljet och locket.
  6. Låt allt torka ordentligt.
  7. Smörj o-ringarna (följer med en liten tub).
  8. Sätt ihop.

När du sen tar fram filtret igen, skölj det med ca 1 liter vatten för att slippa att det ska smaka "gammalt".

Om jag ska använda det snart igen tar jag bara isär det och sköljer av allt med vatten, alternativt skrubbar av delar som är extra smutsiga (dock ej filterkassetten).
 
Jag rengör min Katadyn Vario med klorin.
1 liter vatten i en rostfri kanna med en halv dl klorin som jag pumpar igenom filtret med ett par gånger, jag låter slangen skölja tillbaka ner i kannan så lösningen går ett par gånger i filtret.
Därefter så sköljer jag igenom vattenrenaren med rent vatten ett par liter och tar isär filtret för att rengöra keramikfiltret med den gröna svampen. Det krävs inte mycket smuts för att det skall sätta ihop sig så att det inte går att pumpa upp något vatten så det filtret rengörs även i fält vid behov.
Jag har haft min renare i flera år och aldrig bytt varken kolfilter eller nåt annat.
När pumpen är helt isärtagen så låter jag den stå och torka helt innan den sätts ihop för förvaring.
Vid nästa användning så sköljer jag igenom pumpen någon liter innan jag fyller min flaska då vattnet kan vara lite grumligt utav kolfiltret.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...