Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Då är ju alla klädfabrikanter oärliga eftersom de inte talar om att man kan bli svettig om man använder deras kläder och samtidigt arbetar fysiskt.

...jag menar, om man kan bli genomsvettig i en t-shirt och en skjorta, varför blir man då upprörd över att man blir svettig i täta membrankläder..? Det är ju självklart att man blir svettigare ju tätare man klär sig...

//J
Skillnaden är väl den att andra klädfabrikanter inte påstår att deras plagg andas ut all kondens.

LarsÖ
 
då är i princip all reklam oärlig, möjligtvis alkohol och tobaksreklam undantaget. Tror aldrig jag kommer få se en reklam som säger att produkt A har fem fördelar men tio nackdelar. Tror man måste tänka lite själv.
Jag är inte besviken och jag känner mig inte lurad.
Tycker bara att priserna på membranplaggen inte är i proportion till den verkliga kvalitén och funktionen.

LarsÖ
 
Skillnaden är väl den att andra klädfabrikanter inte påstår att deras plagg andas ut all kondens.

LarsÖ

Är inte säker på att jag förstår vad du menar. Det finns ingen reklam för något klädesplagg av GT som säger att man kan ta i och svettas i sådana plagg utan att bli svettig. Jag uppfattar det som att du tar fasta på deras slogan som är ngt i stil med garanterat torr, och som alltså handlar om att plaggen inte släpper in regn men har viss ånggenomsläpplighet.

Sen säger du att det är falsk marknadsföring eftersom du blir blöt när du svettas. Och då påpekar jag att det gäller ju i princip alla plagg. Och ingen tillverkare talar ju om det, så ngn form av vilseledande måste det väl vara då...

//J
 
Tycker bara att priserna på membranplaggen inte är i proportion till den verkliga kvalitén och funktionen.

det är en helt annan sak. prisättning beror på en mängd faktorer. Jag tycker också membranplagg är hutlöst dyra men som sagt, det är en helt annan sak. Om ett visst antal personer är beredda att betala 5000 för en jacka så kommer ett företag att ta det priset också.
 
GoreTex...

...tjänar gräsligt med pengar

Frågor på det ?

Jag har några G-Tex-plagg å de är snygga... å köpta på extraextraextrapris... på budgeten "gott-å-snyggt-å-kul men ändå hyffsat praktiskt"
Samma budget som finansierar min överdimensionerade bil, min överdimensionerade stereo, min överdimensionerade kamera, mitt överdimensionerade vin, min överdimensionerade lufttorkade skinka...

Hälsningar oftast snåljåp
 
det är en helt annan sak. prisättning beror på en mängd faktorer. Jag tycker också membranplagg är hutlöst dyra men som sagt, det är en helt annan sak. Om ett visst antal personer är beredda att betala 5000 för en jacka så kommer ett företag att ta det priset också.
Som jag skrev i mitt första inlägg, är jag beredd att betala dubbla marknadspriset, bara det fungerar..........

LarsÖ
 
Jag gillar gore-tex, det är sällan jag blir blöt och obehaglig i det, oavsett om det varit vinterklättring i Wales eller sommarsegling i skärgården. Däremot vet jag att en del personer absolut inte klarar av gt. Ett vettigt alternativ som andas riktigt bra (jag menar riktigt bra, tänk softshell) är Paramo http://www.paramo.co.uk/en-gb/index.php . Inget membran utan pertex och en slags fleece på insidan, om man lyckas ha sönder det (ganska svårt faktiskt) så kan man sy ihop med nål och tråd utan att påverka vattentätheten. Nackdelen är att sakerna är rätt tunga och varma men ventilationen är utmärkt. Nästa problem är väl att ingen säljer det i sverige dock fungerar det utmärkt att beställa från storbritannien.

Jag fick ett ställ av dom inför en expedition och jag var rätt skeptisk men det fungerade riktigt, riktigt bra. Oavsett om det var solsken och 20 grader, pissregn eller snöstorm blev det inte äckelvarmt och fuktigt utan det var riktigt behagligt
 
Min "andas"-torrdräkt är definitivt vattentät. Men andasfunktionen räcker inte till. Det går alltså säkert att göra HELT regntäta kläder med sk andasfunktion. Sen hur bra den är kan man ju fråga sig. Med flytväst på? Där man sitter brukar plaggen vara förstärkta (= andas sämre/eller inte alls). Om sen hela torrdräkten är blöt på utsidan tvivlar jag starkt på att den andas något att tala om.

Krav 1 (när det gäller regnkläder och torrdräkter) borde vara att dessa är helt täta med avseende på vatten utifrån. Detta krav går att uppfylla.

Krav 2 är väl att få så mycket "andas"-förmåga som möjligt, under flesta tänkbara omständigheter. Här blir kompromisser.

Plagg som inte uppfyller krav 1 duger inte. Är dessa nya, reklamerar man. Är de gamla försöker man väl dra någon slutsats av livslängd kontra pris.

Krav 2 kommer att uppfyllas bättre och bättre när utveckling av nya material fortskrider. Här är det uppenbart att marknadsföringsargumenten skjuter långt över verklig prestanda. Ska plaggen dessutom vara tunna och lätta blir det mera kompromisser och krav 1 naggas hårt. Priset brukar vara helt utan kompromisser. Det enda verkligt ultimata med vissa plagg.

thomas
 
Har använt flertal olika andaskläder både gore tex och andra membran.. de jag upplever att vanliga skalkläder fungerar något sämre än ex vadarbyxor i andasmaterial..

Har Simms gtex vadare och även ägt billigare märken som Rappala och båda är absolut vattentäta och upplever ingen kondens efter en dags fiske med kortare vandring..

Har även Simms gtex jacka och flera andasjackor från itab och dom fungerar likvärt bara man har underställ jämt,även en varm sommar dag!! klart de blir lite kondens i vanliga skaljackor och byxor men tycker att andasvadare fungerar mkt bättre än någon av mina andra skalplagg..

Vet inte om detta beror på att vadarna är oftast under vatten men tycker att de fungerar helt klockret utan problem.. efter längre vandring om jag känner av lite kondens i vadarna så är den helt borta efter en timmes vadande..

Har upplevt precis samma som i klippet att kondensen försvinner i vadarbyxona under vatten!!
http://www.youtube.com/watch?v=KSN5TydZIiU
 
Jag gillar gore-tex, det är sällan jag blir blöt och obehaglig i det, oavsett om det varit vinterklättring i Wales eller sommarsegling i skärgården. Däremot vet jag att en del personer absolut inte klarar av gt. Ett vettigt alternativ som andas riktigt bra (jag menar riktigt bra, tänk softshell) är Paramo http://www.paramo.co.uk/en-gb/index.php . Inget membran utan pertex och en slags fleece på insidan, om man lyckas ha sönder det (ganska svårt faktiskt) så kan man sy ihop med nål och tråd utan att påverka vattentätheten. Nackdelen är att sakerna är rätt tunga och varma men ventilationen är utmärkt. Nästa problem är väl att ingen säljer det i sverige dock fungerar det utmärkt att beställa från storbritannien.

Jag fick ett ställ av dom inför en expedition och jag var rätt skeptisk men det fungerade riktigt, riktigt bra. Oavsett om det var solsken och 20 grader, pissregn eller snöstorm blev det inte äckelvarmt och fuktigt utan det var riktigt behagligt
Ska titta lite närmare på detta. Tack för tipset!

LarsÖ
 
Min "andas"-torrdräkt är definitivt vattentät. Men andasfunktionen räcker inte till. Det går alltså säkert att göra HELT regntäta kläder med sk andasfunktion. Sen hur bra den är kan man ju fråga sig. Med flytväst på? Där man sitter brukar plaggen vara förstärkta (= andas sämre/eller inte alls). Om sen hela torrdräkten är blöt på utsidan tvivlar jag starkt på att den andas något att tala om.

Krav 1 (när det gäller regnkläder och torrdräkter) borde vara att dessa är helt täta med avseende på vatten utifrån. Detta krav går att uppfylla.

Krav 2 är väl att få så mycket "andas"-förmåga som möjligt, under flesta tänkbara omständigheter. Här blir kompromisser.

Plagg som inte uppfyller krav 1 duger inte. Är dessa nya, reklamerar man. Är de gamla försöker man väl dra någon slutsats av livslängd kontra pris.

Krav 2 kommer att uppfyllas bättre och bättre när utveckling av nya material fortskrider. Här är det uppenbart att marknadsföringsargumenten skjuter långt över verklig prestanda. Ska plaggen dessutom vara tunna och lätta blir det mera kompromisser och krav 1 naggas hårt. Priset brukar vara helt utan kompromisser. Det enda verkligt ultimata med vissa plagg.

thomas
Utvecklingen av nya material fortskrider förhoppningsvis. Membranlagg har funnits i decennier. Kan tycka att utvecklingen borde ha kommit en bit längre.

LarsÖ
 
Utvecklingen av nya material fortskrider förhoppningsvis. Membranlagg har funnits i decennier. Kan tycka att utvecklingen borde ha kommit en bit längre.

LarsÖ

Jo det kan jag hålla med dig om, utvecklingen borde kommit längre. Men som jag antydde så går det att köpa HELT vattentäta plagg med membran. Hur mycket dessa plagg verkligen ventilerar ut fukt och under vilka omständigheter de fungerar bäst kan man väl ha synpunkter på. Jag behöver inte jobba mycket i torrdräkten för att det ska bli svett-fuktigt i den. Frågan är väl om det inte måste vara en viss fuktighet innan ångtrycket pressar ut fukt ur dräkten. Dvs det blir aldrig snustorrt i dräkten. Jag upplever inte fuktkänslan på samma sätt om jag har lite mer isolering i dräkten, typ fleece (absolut ingen bomull!). Vilket underställ man har och tjockleken på det, tror jag har stor betydelse.

thomas

ps Jag har en regnjacka som heter Montane Minimus, den är extrem-tunn och i materialet Pertex. Den verkar helt tät från utsidan (hur bra den andas vet jag inte ännu) men jag har inte hårdtestat den ännu. ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 10
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.