Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Din berättelse bekräftar att membranplaggsproducenternas marknadsföring är oärlig.

LarsÖ

Vad är det som är oärligt? Det enda jag fått i mig om andaskläder är att de är testade på en provdocka som sprayas med vattendimma för att testa om de är vattentäta. Sen testas membranen för ånggenomsläpplighet. Jag har aldrig förstått det som att man kan vara i full aktivitet och ändå vara torr.
 
Det som är litet kul i sammanhanget är att man försöker bättra på andasfunktionen genom att sätta dit en massa öppningsbara ventilationsluckor med dragkedja.

Resultatet blir att det regnar in i dessa luckor och man blir kall just där, medan man fortfarande svettas på övriga ställen. En högst obehaglig känsla =)
 
Vad är det som är oärligt? Det enda jag fått i mig om andaskläder är att de är testade på en provdocka som sprayas med vattendimma för att testa om de är vattentäta. Sen testas membranen för ånggenomsläpplighet. Jag har aldrig förstått det som att man kan vara i full aktivitet och ändå vara torr.
Att inte nämna eller undanhålla vetskapen om nackdelar för köparen är enligt mig att vara oärlig.

LarsÖ
 
detta är väl en ickefråga.. hybridkläder.. det finns gott om alternativ.. http://www.ventile.co.uk/
Ja, det är min favorit sedan mer än 20 år. Jag har flera byxor och jacka. Ett fantastiskt bra alternativ. Man blir inte alls lika svettig som i täta kläder och även om utsidan blir lite blöt i regn så går det inte igenom i första taget, och sedan så torkar det snabbt av kroppsvärmen när man kommer undan regnet. mycket bättre än min softshell mot regn men lite väl mycket vintermodell på jackan som jag har för att ha den i varmare väder.
Bomull delaminerar inte och är lätt att sköta, prasslar inte och är ok även utan underställ om det är varmt. Jag har riktiga regnkläder om man skall stå stilla ute i ösregn eller sitta i vattnet på båten, men har aldrig köpt ett goretexplagg (har dock som jag fått som utrustning, men den får tjänstgöra som regnjacka vid stilla aktiviteter).

Så det är för mig självklart att membrankläder är ok regnkläder, men inte optimalt vid lite mer aktiva sysselsättningar, och det finns alternativ som funkar bättre.
 
Att inte nämna eller undanhålla vetskapen om nackdelar för köparen är enligt mig att vara oärlig.

då är i princip all reklam oärlig, möjligtvis alkohol och tobaksreklam undantaget. Tror aldrig jag kommer få se en reklam som säger att produkt A har fem fördelar men tio nackdelar. Tror man måste tänka lite själv.
 
Att inte nämna eller undanhålla vetskapen om nackdelar för köparen är enligt mig att vara oärlig.

LarsÖ

Då är ju alla klädfabrikanter oärliga eftersom de inte talar om att man kan bli svettig om man använder deras kläder och samtidigt arbetar fysiskt.

...jag menar, om man kan bli genomsvettig i en t-shirt och en skjorta, varför blir man då upprörd över att man blir svettig i täta membrankläder..? Det är ju självklart att man blir svettigare ju tätare man klär sig...

//J
 
Vad är det som är oärligt? Det enda jag fått i mig om andaskläder är att de är testade på en provdocka som sprayas med vattendimma för att testa om de är vattentäta. Sen testas membranen för ånggenomsläpplighet. Jag har aldrig förstått det som att man kan vara i full aktivitet och ändå vara torr.

Gore Tex har som slogan "Guaranteed to keep you dry". I en av deras reklambroschyrer stod att detta inte var en slogan - utan ett löfte! Jag säger att det är en lögn, om man menar att jag alltid kommer att vara torr - oavsett väder och aktivitetsnivå. När jag är i skogen är jag inte bara stilla. Jag anstränger mig hårt ibland.
 
Det intressanta tycker jag är hållbarheten på membrankläder.
Eller bristen på hållbarhet.
Har aldrig haft ett par goretexbyxor som har hållit mer än ett halvår.
Det garanterar jag att handlarna är väldigt försiktiga att upplysa en om.
Vad det gäller membran i kängor är det ungefär samma sak. En säsong högst sedan kan man glömma vattentätheten.
Läser ibland om folk som har haft sina kläder och skor i 10 år utan problem och blir fundersam.
Är det bara jag som har problem med att det inte håller?
 
Det intressanta tycker jag är hållbarheten på membrankläder.
Eller bristen på hållbarhet.
Har aldrig haft ett par goretexbyxor som har hållit mer än ett halvår.
.....
/QUOTE]
Pröva Norrönas Dovre eller Recon: http://www.norrona.com/Concepts

/
Vad gäller regntäthet och diffussion; utmärkt med plagg som är mer luftiga än heltätt som galon. Också utmärkt med t.ex dragkedjor vid låren som luftar, som på mina Dovre, eftersom inget plagg i världen kan hinna med att vädra ut den överskotttsvärme med tillhörande svett som alstras när man anstränger sig. Även en regnig t.ex vandringsdag brukar det inte regna hela tiden. Istället för att byta fram och tillbaks för regn och uppehåll, med heltätt under regn och typ bomull/poly under uppehåll, är det bra med kompromissen med membrankläder som håller ute kallt regn och som "andas" något under uppehållet. Membrankläder har funnits länge nu. Trodde allt var välkänt. Varför hårdra reklammakares slogans? Sådant ska man ju alltid ta med en nypa salt. Inte mycket att hetsa upp sig över.

Raskesven
 
Det intressanta tycker jag är hållbarheten på membrankläder.
Eller bristen på hållbarhet.
Har aldrig haft ett par goretexbyxor som har hållit mer än ett halvår.
Det garanterar jag att handlarna är väldigt försiktiga att upplysa en om.
Vad det gäller membran i kängor är det ungefär samma sak. En säsong högst sedan kan man glömma vattentätheten.
Läser ibland om folk som har haft sina kläder och skor i 10 år utan problem och blir fundersam.
Är det bara jag som har problem med att det inte håller?

Jag har erfarenhet av att tejpningen i sömmarna lossnat, men inte att själva membranet slitits ut.
När jag köpte min senaste membranjacka fick jag förklarat för mig av personalen att detta oftast orsakas av svett, och att många är rädda att tvätta sina membranjackor när det egentligen är det bästa för hållbarheten. Jag är nu noga med att tvätta jackan när jag svettats mycket i den, även om det är en pina att tvätta och impregnera jackor fyllda med isolering.

Det ska också erkännas att jag (i min dumma ungdom) centrifugerat membranjackor, vilket naturligtvis måste utgöra en ganska stor belastning.

Vad det gäller skor kan jag bara hålla med. Där håller membranet inte speciellt länge. Egentligen är det inte så konstigt, då tåböjen måste utsättas för enormt slitage.
 
Pröva Norrönas Dovre eller Recon: http://www.norrona.com/Concepts

/
Vad gäller regntäthet och diffussion; utmärkt med plagg som är mer luftiga än heltätt som galon. Också utmärkt med t.ex dragkedjor vid låren som luftar, som på mina Dovre, eftersom inget plagg i världen kan hinna med att vädra ut den överskotttsvärme med tillhörande svett som alstras när man anstränger sig. Även en regnig t.ex vandringsdag brukar det inte regna hela tiden. Istället för att byta fram och tillbaks för regn och uppehåll, med heltätt under regn och typ bomull/poly under uppehåll, är det bra med kompromissen med membrankläder som håller ute kallt regn och som "andas" något under uppehållet.

Jag tycker istället såhär (men då hör jag till kategorin ultrasvettare):
Jag tar enbart på mig regnkläder (helt täta) när det regnar på riktigt.
Småregn och regnkläder gör mig blöt av svett medan jag under småregn och impregnerad b/p-klädsel enbart blir regn-blöt, vilket är betydligt trevligare. Den sistnämnda klädseln torkar dessutom ganska omedelbart vid uppehåll, och när man tar kväll i tältet kan man i värsta fall krypa ner i ett mysigt och torrt underställ.

Vad det gäller ventilation på byxorna håller jag med till fullo. Det är underbart =)
Mina haglöfsbyxor har en dragkedja på vardera ben som går från bältet till knävecket. Med dessa öppna blir det sådant korsdrag att kalsongsvetten begränsas till precis under bältet. 0,0 skav mellan benen =)

Membrankläder har funnits länge nu. Trodde allt var välkänt. Varför hårdra reklammakares slogans? Sådant ska man ju alltid ta med en nypa salt. Inte mycket att hetsa upp sig över.

Raskesven

+1
 
Jag kör mitt älskade galonställ om det är kallt nog/regnigt nog att bli obehagligt.

Vid varma sommarregn traskar jag i regel på, lätt regn nog för att inte blöta igenom min ylletröja/ylleunderställ på tillräckligt länge, (ull håller sig torrt förvånandsvärt länge trots regn och elände och ventilerar bra) samma sak. Kort sagt, vid aktivitet är det i princip bara när vi snackar < 15 grader och ihållande regn regnkläder är intressant, och då går galon bra för mig iaf. Sen är ju inte tillverkarna dummare än att de har sytt in diverse ventilationsöppningar även i galonställen...

Personligen har jag en gore-texjacka, och det är mest för att den är snygg ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 11
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.