Regnponchornas Rolls-Royce? :-p

Efter att ha läst lite här på forumet kring vandringsutrustning och friluftsliv, har det nått mig att ett smidigt ytterlager mot regn är nästintill oumbärligt.

Viktiga egenskaper:
*Kan användas till både vandring och vardag, på väg till jobb el dyl. (stilrent/snyggt)
*Långa ärmar, lång modell, gärna ned till under knäna.
*Andning! Plagget får gärna ha lite "gälar" eller dyl., som vädrar nedifrån. Ev. Dragkedjor.
*Giftfritt?(hellre lite blöt, än lite cancer!)
*Smidigt (kan enkelt vikas/rullas och förvaras i ficka.
*Helst inte allt för dyrt (max 1000 SEK), om det inte är otroligt bra, då!
*Något viktigt jag missat?

/Emil
 
Poncho är utmärkt i skogen på stig och väg, vid jakt, men inte på fjället eller vid kusten.
Haha, där är du ju, seobserver! Du är lite av en idol, redan! Mycket bra och intressanta tillägg då gör i diverse trådar -- så härligt att få skåda ett sunt förnuft :)

Ej vid kust/fjäll pga hårda vindar? Och regnets böjda bana?

Kör du någon spec. poncho?
 
Man kan ha bälte med ponchon så fladdrar den inte i vinden. Jag själv har en poncho som är sluten i sidorna och har ärmar.

 
Jag använder sea to summit ultra-sil nano tarp poncho.
funkar för mig. täcker ju inte hundra procent, men det räcker för mig.
 

Bilagor

  • sea-to-summit-ultra-sil-nano-15d-tarp-poncho-blue-1.jpg
    sea-to-summit-ultra-sil-nano-15d-tarp-poncho-blue-1.jpg
    415.9 KB · Visningar: 65
Hilleberg Bivanorak lär väl vara RollsRoyce, åtminstone prismässigt... men jag vet inte om någon här har erfarenhet av den ?
 
Ojdå! Tror du och seobserver har en del att prata om :p. Hur kommer det sig att du föredrar poncho i fjället?
I skogen vill ponchon fastna överallt, dvs jag går inte alltid på breda stigar.
På fjället är Ponchon guld, min poncho är gjord för att även täcka ryggan vilket gör att jag slipper att den blir blöt genom att vatten letar sig in längs med ryggen där regnskyddet för ryggsäck inte täcker. För mig så fungerar inte instängda kläder en poncho tillåter mycket luft att flöda innanför den vilket håller mig torr, andra regnskydd såsom membranregnkläder fungerar dåligt både genom att man får in vatten vid kontaktpunkterna även vid ryggans men värst är att jag blir svettig och blöt inifrån. Blåser det mycket är det enkelt att bälta upp ponchon.
Nu ska jag tillägga att jag inte bryr mig om att ärmarna och vaderna blir blöta så jag använder inte gaiters, och går i skor som torkar snabbt och tål vatten.
Jag gick över till poncho efter att jag såg någon här på utsidan som rekommenderade den lösningen innan dess hade jag helt slutat med regnskydd och accepterade att jag blev blöt, det dumma var bara att regnskyddet till ryggan inte heller räckte till och det var alltid något som inte var skyddat inne i ryggan
 
I skogen vill ponchon fastna överallt, dvs jag går inte alltid på breda stigar.
På fjället är Ponchon guld, min poncho är gjord för att även täcka ryggan vilket gör att jag slipper att den blir blöt genom att vatten letar sig in längs med ryggen där regnskyddet för ryggsäck inte täcker. För mig så fungerar inte instängda kläder en poncho tillåter mycket luft att flöda innanför den vilket håller mig torr, andra regnskydd såsom membranregnkläder fungerar dåligt både genom att man får in vatten vid kontaktpunkterna även vid ryggans men värst är att jag blir svettig och blöt inifrån. Blåser det mycket är det enkelt att bälta upp ponchon.
Nu ska jag tillägga att jag inte bryr mig om att ärmarna och vaderna blir blöta så jag använder inte gaiters, och går i skor som torkar snabbt och tål vatten.
Jag gick över till poncho efter att jag såg någon här på utsidan som rekommenderade den lösningen innan dess hade jag helt slutat med regnskydd och accepterade att jag blev blöt, det dumma var bara att regnskyddet till ryggan inte heller räckte till och det var alltid något som inte var skyddat inne i ryggan
Okej! Ser ju nu att seobserver specificerade; stig och väg -- han har väl också fastnat då :p.

Men poncho i sig spelar ingen roll -- bara den är rymlig?
 
Det här är min absoluta favoritponcho, om man vill vara stylish och torr. :)


Lite häftig inflation - jag köpte den 2019 för 345:-. Finns förhoppningsvis på fler ställen?

Du behöver dock en lite större ficka, påsen är 25 cm lång, 7 cm diameter. Högst hanterbart dock, tycker jag.

Den motstod ett aggressivt, hårt piskande hink-regn i 5 timmar, och jag var helt torr när kom hem.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...