Regnkläder i djungeln

Jag reser till sydamerika i mars och det vore trevligt att få lite tips om lämpliga regnkläder; gore-tex, poncho, traditionellt regnställ mm. Kommer att vistas djungeln, men också i mer höglänta delar.

Nyss hemkommen från resa i Mexico-Guatemala-Belize med en hel del djungeltrekk. Kan VARM rekommendera Patagonia Velocity Shell. Yttepytteliten lättviktsjacka som man lätt trycker ned i fickan när det blir varmt. Godkänt vindtätt och funktionell även när kylan kryper på (som skal över en fleece)

Att släpa runt på GT-ställ är nog att ta i om du inte tänker ge dig riktigt högt upp (snö +4000) En Vindstopper är ju aldrig fel, mycket användbar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sydamerika & regn

Till att börja med, kolla VAR du skall åka. Om du inte har bestämt exakt resrutt än, så är det lämpligt att kolla var det regnar mest just i mars. Det är naturligtvis så vist ordnat att när det är regntid i en del kan det vara normalväder i ett annan del av landet.

Djungeln är ju varm och fuktig, så det är skönast med så litet på sig som möjligt (men helst ändå heltäckande pga insekter och vassa växter). Därtill kommer att regnen ofta är korta och intensiva, dvs inget småpissande hela dagen. Därför trivdes jag bäst med en poncho, som ju ger maximal ventilation. Goretex skulle jag undvika då du kan få högre ångtryck på utsidan än insidan (dvs fukten går inåt mot kroppen!!!).

Väljer du rätt tid att gå i bergen kommer du inte att få en regndroppe på dig! Det blir dock kallt när du kommer upp på högre höjd, så du kan inte räkna med snabb och behaglig självtorkning. Här kan du alltså fundera på om du vill släpa runt på ett vind och vattentätt Goretex.

Viktigare att tänka på är de effekter som hög höjd innebär. Jag antar att du kollat allt om höjdsjuka? Något som är lätt att underskatta är att blodet blir tjockare och har svårt att nå ut i fingrar och tår, dvs det blir mycket kallare än vad temperaturen i sig låter påskina. Nollgradigt låter inte så mycket, men på hög höjd behöver du ordentligt varma vantar och sockar.

P.S. Jag valde naturligtvis att inte åka till de områden där det skulle regna just då, men vad hjälpte det? Det räkade vara en orkan på besök några dagar innan, så den flata terrängen i södra Mexico stod under vatten!

Förresten, jag antar att du övat spanskan??!

Buen viaje

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips