Regnkläder Haglöfs vs Marmot

Du har tre års reklamationsrätt.

Jo jag vet men vissa saker blir helt enkelt inte av att göra. De hade börjat delaminera redan efter två veckor vilket är något under mina hållbarhetskrav. Sen kanske just mina ex är måndagsexemplar, men delaminering hos precip har ju påtalats lite titt som tätt.
 
Svett...

Jag köpte ett par precip-pants för två år sen som rätt snabbt delaminerade i grenen. Jag har lappat ihop dem lite hjälpligt med tältväv och liquiseam på den här bilden men sönderfallet fortsätter.


Har hört att det där ofta beror på att det hamnar svettavlagringar på tyget som sedan "äter" upp matrielen. Har man använt plaggen och svettats rejält i dem bör man tvätta/skälja av eller åtminstone dra av med en fuktig trasa.
 
Har hört att det där ofta beror på att det hamnar svettavlagringar på tyget som sedan "äter" upp matrielen. Har man använt plaggen och svettats rejält i dem bör man tvätta/skälja av eller åtminstone dra av med en fuktig trasa.

Så sa en försäljare till mig också. Sen om det stämmer vet de tusan. Det är främst huvan som delaminerar.
 
svett

Jag har för mig att GoreTex första variant 'åts upp' av svett (typ 80 tal), men jag skulle tro att de nyare varianterna är bättre...

Mina prylar har oftast delaminerat där det nöts eller viks mycket (typ runt halsen på huvan)...
 
Haglöf saknar "miljötänk"

Nej, tyvärr, Haglöf har inget miljötänk. Lägger in silver i produkter som inte bryts ner, kan göra bakterier resistenta, bakterier som inte behöver dödas. Sverker i Plus gjorde mos av deras representant i veckan program. "En meningslös produkt..." apropå deras idiotiska tröjor. Bojkotta!
 
Intressant det här med Marmot insåg jag nu när jag läste de senaste årens recensioner. Deras precip serie har ju tidigare haft bra rykte. Köpte själv jacka+byxor för sådär 6 år sedan och jackan höll väl isådär 3 år medans byxorna fungerar fint fortfarande. De har säkert varit med om en bra bit över 100 utedygn nu. Det verkar inte bättre än att Marmot har sänkt kvaliteten senaste åren. Trist.
 
Intressant det här med Marmot insåg jag nu när jag läste de senaste årens recensioner. Deras precip serie har ju tidigare haft bra rykte. Köpte själv jacka+byxor för sådär 6 år sedan och jackan höll väl isådär 3 år medans byxorna fungerar fint fortfarande. De har säkert varit med om en bra bit över 100 utedygn nu. Det verkar inte bättre än att Marmot har sänkt kvaliteten senaste åren. Trist.

Eller oerfarna användare med orealistiska krav som hittat hit.
 
Jag kan intyga att Precip inte håller för tvätt. Jag har försökt att impregnera med organo-tex tvättmedel me j det hjälpte inte ett dugg. Nu är jackan sämre än ingen alls. Den suger åt sig vatten mer än en vanlig jacka.
 
Vet inte varför så mycket klagomål på Marmo Precip men jag har både byxor och jacka från den här modellen och inga problem alls!

Vandrade i regnet i många timmar, hängde upp det sen och det blev helt torrt. Jag blev inte blöt iaf, eller jo, kanske mer blöt av min egen svett... that's it. Men det händer alla jackor för det finns inga jackor som är 100 % ventilation - trots pit zips.

Tvätta regnjackor? Räcker med att använda baby wipes och svepa bort smuts om det är något leraktigt som fastnat.

Du kan tvätta dina Haglöfs och det blir samma skitresultat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.