Recept på torkad middagsmat

Skall ut på 14 dagars vandring och vill ha med egenlagad och TORKAD mat.
Har ngt recept, men vill ha ny inspiration.
Mitt recept är en stadig köttfärsröra med lök,tomatpure,kryddor som torkas i ugn. (Har även torkmaskin)
Söker fler recept på samma koncept dvs grytor/röror/tjockare "såser" att äta ihop med pasta,ris ed.
Jag vill alltså INTE ha med en massa olika hemtorkade ingredienser i ryggsäcken och laga ihop ute utan laga rätten hemma och torka den och sedan blöta upp/ värma ute.och komplettera med pasta,ris osv,

Tacksam för alla tips,

Mitt tips är att torka ingredienserna var för sig och sen packa i portionspåsar. Vissa portioner med mycket svamp, andra med paprika osv. Resultatet olika smaker för olika dagar. Lite torkad lök, vitlök och kryddor för att justera med i fält.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kolla i tråden "Torka mat". Där finns många recept.

Snabba förslag:
Chili con carne med olika bönor och ris. Kryddmix finns på affären.
Tonfiskpasta med musslor, tomat, tomatpuré och pasta.
Lapskojs på köttfärs, purjolök och pulvermos.
Soppa/gryta på röda linser, lök, tomatpuré.
Tonfisk med torkad sweet chilisås och couscous.
Torkad lövbiff med torkad sweet chilisås och ris.
Torkad skav med svamp, lök, torkade lingon och tranbär gräddsås och pulvermos.
Torkad tonfisk och risnudlar.

Vill man slippa provlaga rätterna för att få kryddningen rätt rekommenderas att man tar med sig ett antal buljongtärningar. Med dessa kan man snabbt justera smaken.

Torkad spenat och salladsost med cashewnötter serveras m couscous
Eller
Kokosmjölkspulver med currypasta, soyabitar o nötter

Ost o kikärtskakor

bfefead75b722a6d2a033139f9275af1.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kolla i tråden "Torka mat". Där finns många recept. (...)
+1 på detta, men hela forumdelen "Friluftsmat" är en guldgruva. Kan dock vara rätt snårig att söka i och trådrubrikerna vilseledande; bästa tricket är kanske att använda någon särskild matvara eller ingrediens som sökord.
Denna och denna tråd, som nyss dykt upp i tårdtoppen, kan kanske exempelvis, trots sina rubriker, vara till nytta för dig (och innehåller länkar till ytterligare nyttiga trådar).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips