Rambrott på aluminium ram

• Trådstartare bertilstolt@hotmail.com (Bertil)
  • Start datum

bertilstolt@hotmail.com (Bertil)

Gäst
Min hybrid cykel av aluminim har fått rambrott efter 800 mil, rambrottet skedde nere vid vevhuset på det vertikala röret som är förlängningen av sadelstolpen.
Rambrottet skedde i överkanten på svetsfogen vilket får mig att misstänka att svetsen har försvagat röret vid svetstillfället.

Fabriken ska få göra sitt uttalande, jag hoppas att det kan leda till en delkreditering eller en ny ram.

Nåväl, nu cyklar jag runt på en ny alu cykel och hoppas att dess svetsfogar håller längre.

Är det månne någon som har liknande erfarenheter från alu cyklar ?

Aluminium och mattning

Själv har mina rabrott skett på ramar som har annat material än aluminium (stål och kolfiber)

Dock har materialet aluminium den egenheten att den mattas av all belastning och brister tillslut. Stål har en "säker zon". Så länge belastningen håller sig inom den "säkra zonen" mattas inte stålrören utan håller i "evighet". Aluminum saknar dessvärre en sådan säker zon och rambrottet kommer förr eller senare.

Som du antyder är fogen extra känslig. På finare cyklar har rören extra kraftig godstjocklek just i ändarna för ökad styrka och lägre vikt jämfört med jämntjocka rör.

Ps jag hoppas verkligen att du får en ny ram på garantin och att det sker snabbt! Det blir ju trist att behöva vänta tills vintern på en ny ram...

/Niklas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

jurgen.asp@bikerider.com (Jürgen Asp)

Gäst
Synd, men, men...

Hallo Bertil. Kunde inte låta bli att svara på ditt
inlägg om rambrott... Vad jag förstår är aluminiumram
svagare än en i stål. Jag har efter mycket funderande
bestämt mig för att byta till en ram av cykelmärket
Dawe Super Galaxy. Ramen väger 2,48 kg och jag tar
den mervikten bara för att vara säker på att inte få
ett rambrott. Jag ger mig ner till Europa i sommar och
tänker se mig om i Alperna. Kanske är det idé att ta
sig en titt på en långfärdscykel som inte bara ska
hålla ihop utan som också ska klara alla grejer man
vill släpa på... Dessutom har den ett stort register
på växlarna och det kan behövas. 27 växlar från
110 till 18 gear ration(in). Trevligt. Jag hoppas du
löser problemet med tillverkaren och att du kommer
iväg på turen. Har du tid... ta en titt på Dawen.
Med vänliga hälsningar Jürgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips