Rätt kängor för mig?

Hej. Jag är ny på denna sidan och börjar med en fråga angående val av kängor.

Om det är någon som vet något om kängor så uppskattar jag svar från dessa medlemmar.

Jag behöver ett par kängor som både passar för sommarvandring i arktisk miljö och vandring i tät undervegetation i tropiskt klimat.
Jag har tidigare använt Salomons kängor på grund av den låga prisklassen, men jag känner att dom inte räcker till längre.
Den modellen jag har sett mest på är Meindl Performance.

Jag har kriterier som kängorna skall uppfylla:
1. Stabila (kommer att bära både lätt och tung packning i kuperad terräng)
2. Dom skall skydda en foten och gärna en bit upp på smalbenet från taggiga växter.

Har någon erfarenhet av nämda kängor så skriv gärna lite om Era upplevelser.

Tack på förhand
// Erik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för påminnelsen. Jag har läst recensionerna där, men jag önskar ytterligare info om vad användarna av denna typen av kängor tycker.

användarna lär gilla givetvis, jag gillar inte då modellen är för styv för min smak, förstår inte heller varför du skall ha en känga för nordiskt klimat i tropisk miljö

Det är inte bara för tropisk miljö. Ska ta en exkursion på svalbard inom ett par år. Söker efter en känga som klarar både varmt klimat och kyla. Den behöver endast klara det med godkänt resultat. Lite fotsvett är inget som plågar mig.

Svalbard på sommaren är inte speciellt kallt, du behöver inga speciella kängor för temperaturen. Däremot så är Svalbard på sommaren ungefär som att knalla omkring i ett grustag, det sliter massa på kängorna.

Det är det som gör mitt val av kängor så svårt. Årets resor är Island och Papua Nya Guinea. Jag lägger hellre pengar på ett par kängor som fungerar till det mesta än har flera par. Om Meindl inte är ett bra alternativ så tar jag gärna emot förslag på kängor som är det. Gärna höga kängor eller medelhöga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips