Rätt eller fel kläder

Re: Re: Gympaskor...

NUI; sa:
När man går en hel dag med packning och generar metabolisk värme i massor så fryser man/jag sällan om fötterna även om de blir blöta i gympadojorna. Det verkar dessutom vara en mer välgörande blöta än den man får med våtvarmt omslag i blöta kängor. Går jag länge i myr tar jag på vattentäta strumpor. Enkelt och lätt.

Jörgen

Jag betvivlar inte att det fungerar bra för dig.
Vi verkar dock vara lite olika då jag ofta kan vara varm om kroppen men kall om fötterna.

Gympaskor i friluftslivet inskränker sig för min del till korta turer i vackert väder, gärna på vägar eller vältrampad stig. I råterräng blri fötterna alltför snabbt blöta och kalla och skorna fyllda med allsöns skräp.

Uffe

Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:
När jag promenerar till och från jobbet i mina semi-frilufts-gympaskor önskar jag rätt ofta (läs vid regn och ruskväder) att jag skulle våga vara lite mer egen och ta Lundhagskängorna istället.

Det klart att du ska ta dina Lundhagare istället! Jag använder mina jättemycket i stan på vintern. De är ju dösnygga till kjol. Nu kanske inte du har kjol så ofta (man vet ju aldrig), men jag tycker i alla fall att Lundhagskängorna är väldigt representabla. Min man använder också sina flitigt på vintern, och han har ett par i typ storlek 49 eller nåt. Ser helt okej ut till kostym.

Jo, och jag har mina Lundhags när jag går på anställningsintervjuer också. Snyggaste skorna jag äger just nu faktiskt. =)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:
NUI; sa:
När man går en hel dag med packning och generar metabolisk värme i massor så fryser man/jag sällan om fötterna även om de blir blöta i gympadojorna. Det verkar dessutom vara en mer välgörande blöta än den man får med våtvarmt omslag i blöta kängor. Går jag länge i myr tar jag på vattentäta strumpor. Enkelt och lätt.

Jörgen

Jag betvivlar inte att det fungerar bra för dig.
Vi verkar dock vara lite olika då jag ofta kan vara varm om kroppen men kall om fötterna.

Gympaskor i friluftslivet inskränker sig för min del till korta turer i vackert väder, gärna på vägar eller vältrampad stig. I råterräng blri fötterna alltför snabbt blöta och kalla och skorna fyllda med allsöns skräp.

Uffe

Sådant är väldigt individuellt, som du skriver och var och en får ju prova vad som passar dem. Har du provat under olika omständigheter och det inte funkar för dig så är det ju utmärkt. Då vet du ju vad du talar om.

Lite märkligt är att jag normalt har dålig cirkulation och lätt fryser om fötterna. Men är jag ute och går en hel dag så skall det mycket till för att jag skall bli kall. På min tur längs Lainio älv i september använde jag nästan inte mina vattentäta strumpor alls. Och det var blött, risigt och myrigt, förutom uppe på Rostå. Där blåste det så kallt att jag till slut gick i hela regnstället utanpå vindblus och dubbla undertröjor. Men fötterna höll värmen i tunna strumpor och nätdojor.

Jörgen

Re: Re: Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:

Det där har ju att göra med att den största delen (70-80%?) av värmen alstras just i bålen och sen sprids till övriga delar av kroppen OM DEN RÄCKER TILL.

Först skickas ju värmen upp till huvudet (den transporten kan kroppen inte reglerna ner). Finns det sen värme kvar skickas den ut i armar och ben. Och räcker det till mer så får händer och fötter sitt.

Det är ju därför vi har det gamla talesättet "Fryser du om tårna så sätt på dig en mössa".

Att man är varm om kroppen betyder alltså inte att man har tillräckligt med kläder på sig, det är när man även är varm om fingrar och tår som man har tillräckligt med kläder på sig.

Och svettas man om kroppen samtidigt som man fryser om fingrar och tår så har man ofta kläderna fel fördelade.

Jag minns när jag var ung och gick utan mössa. "Jag fryser ju inte om huvudet, jag fryser om tårna!" tycker jag när mamma tjatade på mig.

Re: Re: Re: Re: Gympaskor...

Det där har ju att göra med att den största delen (70-80%?) av värmen alstras just i bålen och sen sprids till övriga delar av kroppen OM DEN RÄCKER TILL.

-Amen to that!

Och svettas man om kroppen samtidigt som man fryser om fingrar och tår så har man ofta kläderna fel fördelade.

-Hur menar du? Som gympadojjor, nudiejeans och goosejacka då eller? *ler*

Uffe
[/QUOTE]

Re: Re: Re: Re: Gympaskor...

nermander; sa:
....Först skickas ju värmen upp till huvudet ... Finns det sen värme kvar skickas den ut i armar och ben. Och räcker det till mer så får händer och fötter sitt.....

...skrev han som hade råd att ignorera konsekvenserna av Raynauds syndrom och andra cirkulationsrubbningar...

Re: Re: Re: Re: Re: Gympaskor...

dabac; sa:
nermander; sa:
....Först skickas ju värmen upp till huvudet ... Finns det sen värme kvar skickas den ut i armar och ben. Och räcker det till mer så får händer och fötter sitt.....

...skrev han som hade råd att ignorera konsekvenserna av Raynauds syndrom och andra cirkulationsrubbningar...

Det jag beskrev var kroppens normala funktion, det finns såklart alltid en massa undantag men blir lite för omfattande om man i såna här diskussioner ska behöva ta hänsyn till alla undantag som finns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips