Rätt eller fel kläder

Jag har precis kommit hem från 2-timmarstur med 15 kg packning i backig terräng.
Bomullskalsong
Tierra underställ
Ullfrotte innerstrumpa
Försvarets nya fältskjorta (Bomull/polyester)
Försvarets M59-byxa i bomull
Läderkängor
Windstopper fleece från ITAB
Tenson MPC jacka
Segermössa med windstopper över öronen
Hestra-handskar i Windstopper

Enda gången jag frös var när jag tog paus och plockade av mig jackan för att ha något att sitta på och inte hade något annat att ta på mig istället. Det var svettigt på vissa ställen men jag tyckte att jag lyckades få bort den mesta överskottsvärmen genom att knäppa upp elloer ta av mig mössan i de backigare varianterna.

När jag kommer innanför dörren hemma blir jag snabbt varm så jag plockar av mig i understället och inser att det är blött och börjar också frysa lite.

Så till frågan:
Vad ska man ha?
Jag är 30+ och ganska otränad men gillar att komma ut i naturen. Jag vill ha kläder som håller mig varm och torr och helst inte behöva släpa på för mycket, men har heller inte obegränsad budget varför jackor och byxor i 3000 kr-klassen går bort.

Är gt såpass bra att man ska spendera på det eller ska man nöja sig med baskläder och dra på en poncho om det börjar regna?
 
Transport

Det största problemet som jag ser det är att du inte har kläder som transporterar bort fukten från kroppen,samt att ytterkläderna som är för täta.Ull eller poly närmast kroppen-poly/fleece (bulla på om det är kallt)-ventilerande skal.


peter
 
Det gäller att hålla sig varm och torr.
Om jag vore i dina kläder så skulle jag satsa på filligar i annat än bara bomull. Bomull/polyester, pylyester, ull eller siden. Det transporterar bort mer fukt snabbare så att du förblir torr där.
Innerstrumpor av plast av samma orsak.
På sikt skulla jag byta ut byxorna mot några i blandfibrer av just tork men även viktaspekten.
Anser du att du behöver ett regnställ köp ett tunnt och lätt Packaway finns både hos ITAB och Regatta.
Att du svettades när du kom hem var enkelt, du tog bort belastning och klimat.
Själv går jag sällan, läs mycket kallt, i tröja.
En vanlig halvsynteisk bomull/syntet skjorta är ofta lättare än kronovarianten.
Se till att fika med dig och ge dig själv en fikarast på 1/2 vägen. Glöm inte att dricka vatten, det går åt.
Sittlapp är klokt att ha, använd liggunderlaget.
Men i stort tänker du rätt nu är det bara mer träning du behöver.
Sätt rimliga mål, milen, två mil och så småningom 3 mil. Gå dit där du kan se något spännande, eller lära dig något nytt...hjärnan vill ha roligt. Med 2-3 träningspass i veckan kan du komma dit på en 3-4 månader.
Ju längre du går desto viktigare är fotvården och att ha torra rena strumpor och sockar samt iläggssulor att byta till, förslagsvis vid 1/2 tids matrasten.
Går du 2-3 mil bör du äta lite mer än bara smörgåsfika ute.
Matthermos är en bra början men sen vill du nog ha ett kök av någon sort.
Luska här på Utsidan med hjälp av Sök uppe till höger. På de flesta frågorna finns redan svaret här i data och erfarenhetsbanken.

go tu
 
Under regnjackan

Det verkar vara helt OK grejor du har, men några bör bytas ut. Bomul/poly skjorta är inte bra att ha under andra kläder, ta en tunn fleece eller en Ullfroté istället. Det finns billiga varianter som funkar bra. Som utanpå-plagg på höst och vår är den utmärkt.

Både MPC-jacka och windstoppertröja är överdrivet, det blir toktätt och svettigt. Om du ska röra på dig är det bättre att skaffa en löparjacka (eller längdåkningsjacka), typ Craft eller Newline och stoppa MPC-jackan i ryggsäcken att ta på om det blåser eller regnar. Hur som helst är det inte bra att ha vindfleece under regnjackan, bättre med en ylle eller flecetröja, mormors stickade med renar på är utmärkt.
 
Ett tips

Förutom vad som redan nämnts med regnställ och underkläder som andas, så vill jag gärna tipsa om löparställ. De är billiga och väldigt lätta, andas bra och håller vinden borta. Kolla till exempel på märket Newline hos de vanliga sportbutikerna (Stadium, Intersport). Det är ett billigt och bra märke.

Jag har ett par vindbyxor tänkta för löpning, de kostade 300 kronor att köpa. Det tycker jag är helt okej för en byxa som jag använder flera gånger i veckan, och dessutom vandrar i! Längdskidåkning fungerar också utmärkt med dem.

Enda nackdelen som jag ser det med löparvindställen är väl att det inte är särskilt hippt. Men man kan väl vara hipp till vardags istället.
 
Kläder

På en så kort tur som du beskriver har nog materialen inte så stor betydelse. Det är ju när man är på lite längre turer man märker skillnaden mellan olika kläder. Då utsätts man för fukt, värme och kyla i tur och ordning. Fukttransport och andning är viktigt. När det gäller bomull är ju det den värsta värmetjuven som finns när det blir fuktigt. Men detta kan lösas genom att bara ha med sig torrt ombyte.

Fukttransporterande underkläder och ett "skal" som andas bra kan du komplettera med ett lätt regnställ. Poncho kan nog funka, men du kommer att bli våt på benen. I så fall kan du använda damasker.
---

Bomullskalsong
Om det blir vått och kyligt är en syntet eller ull bättre.

Tierra underställ
Säkert i syntet? Låter bra.

Ullfrotte innerstrumpa
Fint.

Försvarets nya fältskjorta (Bomull/polyester)
OK så länge den håller sig torr. Men tunn ull eller syntet är bättre.

Försvarets M59-byxa i bomull
En syntetbyxa torkar fortare och kyler mindre när den är våt. Enda fördelen med M59 är egentligen att den inte smälter fast vid huden om du skulle råka ut för en granatexplosion eller annan motsvarande hetta.

Läderkängor
Bra.

Windstopper fleece från ITAB
OK till pauser, men inte så bra till aktivitet. Fleece med membran andas sämre, och ger inga fördelar om du ändå har ett vindtätt skal utanpå.

Tenson MPC jacka
Andas dåligt. Välj hellre en vindtät, eller nästan vindtät, lätt skaljacka, och ett regnställ i ryggsäcken.

Segermössa med windstopper över öronen
Fint.

Hestra-handskar i Windstopper
Säkert OK. Men en ullvante+skalvante är det mest flexibla och torkar fortare när man kan ta ut den isolerande vanten.
 
Förundrad över att ingen reagerat på orden "2-timmarstur med 15 kg packning". Man undrar ju vad som ligger i ryggan och hur karln skulle packa för två veckor i fjällen...
 
Tack för alla svar.

Vad gäller packningens tyngd så utgörs 10-11 kg av Manne 11 månader, 3 kg av hans bärstol och så lite blöjor, vatten, extrakläder etc.
 
malaurin; sa:
Enda gången jag frös var när jag tog paus och plockade av mig jackan för att ha något att sitta på och inte hade något annat att ta på mig istället. Det var svettigt på vissa ställen men jag tyckte att jag lyckades få bort den mesta överskottsvärmen genom att knäppa upp elloer ta av mig mössan i de backigare varianterna.

Naturligtvis frös du inte när du hade så mycket kläder på dig under aktivitet. Jag tycker personligen du har för mycket kläder på dig. Windstopper fleece och MPC-jacka.. då ska det vara rejält kallt.. Mitt tips är att du inte har så mycket på dig när du går. Detta är särskilt viktigt ju kallare det är. När man tar paus ska man ha kvar plagg att ta på sig för att inte bli kall och då kan det vara skönt att ta på sig fleecen.
 
Underställ

Jag gjorde ungefär som trådstartaren fast jag gick in på Naturkompaniet och beskrev vad jag brukar ha på mig och frågade vad jag kan göra åt att jag fryser vid lätt aktivitet (promenader och lättare skidåkning) i -15--20 grader.

Svaret blev att syntetunderställ inte värmer så bra vid den temperaturen och fick tipset att satsa på ett underställ i merinoull istället. Dessutom påstod de att det var skillnad på fleecetröjor och fleecetröjor i Polartec. De senare skulle transportera fukten bättre.

Dock blev det ingen affär på stående fot utan jag gick hem och funderade på saken. Underställ i merinoull på Naturkompaniet är ju inte riktigt gratis så jag satsar nog på ett billigare märke.

/Anna
 
Vättlefjäll; sa:
Förundrad över att ingen reagerat på orden "2-timmarstur med 15 kg packning". Man undrar ju vad som ligger i ryggan och hur karln skulle packa för två veckor i fjällen...

Hm...

malaurin; sa:
Tack för alla svar.

Vad gäller packningens tyngd så utgörs 10-11 kg av Manne 11 månader, 3 kg av hans bärstol och så lite blöjor, vatten, extrakläder etc.

Nu kan inte jag låta bli att bli lite full i skratt. Machostilen på Utsidan fick sig en knäpp på näsan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.