Rätt eller fel kläder

Anorak

Jag föredrar nog en vindjacka med blixtlås fram, för då kan man enkelt öppna upp om solen tittar fram. Har man en anorak kan man bara öppna upp den högst upp i halsen. Så man måste ta av den helt för att vädra ordentligt (och då måste man ta av sig ryggan).

Det finns säkert många alternativ till bra vindkläder som inte kostar så mycket. McKinley har säkert några bra, och andra lågprismärken. Newline har jag ju redan tjatat om. Syntetvindställ behöver verkligen inte kosta särskilt mycket. =)
 
Re: Anorak

^_^; sa:
...
Det finns säkert många alternativ till bra vindkläder som inte kostar så mycket. McKinley har säkert några bra, och andra lågprismärken. Newline har jag ju redan tjatat om. Syntetvindställ behöver verkligen inte kosta särskilt mycket. =)
Håller med. En vanlig träningsoveralljacka kostar inte skjortan...
 
Re: Anorak

^_^; sa:
Jag föredrar nog en vindjacka med blixtlås fram, för då kan man enkelt öppna upp om solen tittar fram. Har man en anorak kan man bara öppna upp den högst upp i halsen.

Jag antar att du syftar till Bergans Microlight? Denna finns också med blixtlås hela vägen - en sån modell skulle jag också välja.

Visst kostar den en del, men tyget verkar att vara perfekt. Tunt, ytterst lätt och stretch - men ändå slitstarkt. Dessutom är det en mycket bra huva.

Jag tycker inte att den jackan är speciellt dyr egentligen. Softshell kostar ju ofta det dubbla. Dessutom är denna mer användbar än de allra flesta. Ett bra plagg både sommar och vinter.
 
malaurin; sa:
Vad är då en vindblus? Det jag hittar när jag googlar är försvarets variant men jag antar att det kan finnas andra, nyare och snyggare?

Urtypen för den riktigt lätta vindblusen (jo, jag vet att det är ett arkaiskt uttryck) är förmodligen Montanes produktion, t ex Aero på 75 g. Jag föredrar en något tyngre variant som har huva. Men mer än 200 g får den inte väga. Och den får inte vara för tät, utan måste ventilera.
Kombinationen av en sådan blus för 700 kr och en regnjacka ITAB Packaway väger under halvkilot och kostar ca 1000 kronor. Mångdubbelt flexiblare, lättare och billigare än hela högen med skaljackor som felaktigt marknadsförs som "allvädersplagg".

Några exempel på vindblusar:

http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=346&products_id=1312

http://www.haglofs.se/produkter/vis...CatNr=262&CatNr2=&xCatNr=&NP=&Q=1&HMtrl=&Str=


Jörgen
 
Re: Re: Anorak

andersmansson; sa:
^_^; sa:
Jag föredrar nog en vindjacka med blixtlås fram, för då kan man enkelt öppna upp om solen tittar fram. Har man en anorak kan man bara öppna upp den högst upp i halsen.

Jag antar att du syftar till Bergans Microlight? Denna finns också med blixtlås hela vägen - en sån modell skulle jag också välja.

Visst kostar den en del, men tyget verkar att vara perfekt. Tunt, ytterst lätt och stretch - men ändå slitstarkt. Dessutom är det en mycket bra huva.

Jag tycker inte att den jackan är speciellt dyr egentligen. Softshell kostar ju ofta det dubbla. Dessutom är denna mer användbar än de allra flesta. Ett bra plagg både sommar och vinter.

Nej det har du ju rätt i, men det beror lite på hur man ser på saken. Nu gällde det ju att hitta billiga lösningar efter vad trådskaparen har för önskemål.

Själv väljer jag att lägga mina friluftspengar i första hand på bra tält, ergonomisk ryggsäck, varm och lätt sovsäck och riktigt bra kängor. Dessa saker kostar så himla mycket att köpa det bästa utav, att jag hellre väljer billigare lösningar (typ löparkläder) på den resterande utrustningen.
 
malaurin; sa:
Jag har precis kommit hem från 2-timmarstur med 15 kg packning i backig terräng.
..Enda gången jag frös var när jag tog paus .. Det var svettigt på vissa ställen men jag tyckte att jag lyckades få bort den mesta överskottsvärmen genom att knäppa upp ..
Så till frågan:
Vad ska man ha?

jag svettas väldigt lätt även vintertid och har i stort gett upp tanken på att hitta en kombination som håller mig "lagom" varm hela tiden. Jag siktar istället på att frysa när jag börjar, bära väldränerande kläder närmast kroppen och att ha ombyten med mig. En typisk långfärdsskridskotur t.ex. byter jag till torrt på överkroppen vid fikarasten och sen en gång till inför hemresan. Samma upplägg med gångkläder och rastkläder använder jag i stort sett för alla aktiviteter. Är vädret hjälpsamt så kan faktiskt en tröja i coolmax eller liknande mycket väl hinna torka innan det är dags att ge sig av igen.
Bra material närmast kroppen( kalsonger, superunderställ, strumpor) så klibbar och kyler inte kläderna så mycket även om man svettas.

M59-byxorna är trevliga framförallt i sin svårslagna slitstyrka, men de torkar långsamt och är inget jag skulle välja i första hand för en ren vandringssituation.

Sen får man inte glömma att det handlar om en kombinationseffekt av utrustning + användning, så vad du än köper så måste du ändå lära dig nyttja grejerna på rätt sätt.
 
Wind blues

^_^; sa:
Själv väljer jag att lägga mina friluftspengar i första hand på bra tält, ergonomisk ryggsäck, varm och lätt sovsäck och riktigt bra kängor. Dessa saker kostar så himla mycket att köpa det bästa utav, att jag hellre väljer billigare lösningar (typ löparkläder) på den resterande utrustningen.

Jag håller med dig i dina prioriteringar. Dessutom är ett av mina mest använda turplagg just en tunn löparjacka.

Men kanske vi som diskuterar detta ämnet helt enkelt är i olika faser i våra friluftskarriärer? Själv är jag där nu att jag börjar tröttna på alla mina budgetlösningar genom åren. Det kunde nästan vara värt en egen tråd med alla felköp man har gjort. Som någon har påpekat så kan man hellre passa på att köpa rejäla saker när det är rea.


Jag har nu skaffat mig en tunn, nästan vindtät stretchjacka (The North Face - på halva priset). Stretch är oerhört komfortabelt när man är på tur, bara det inte är för tjockt eller för tätt. Jackan har ingen huva, så jag använder den till vardags också. Men skulle jag välja en som enbart ska fungera till friluftsliv, skulle jag nog satsa på Bergans Microlight. Montanes superlätta vindjackor är också interessanta, men har sämre huvor och saknar stretchen i materialet.
 
^_^; sa:
Vättlefjäll; sa:
Förundrad över att ingen reagerat på orden "2-timmarstur med 15 kg packning". Man undrar ju vad som ligger i ryggan och hur karln skulle packa för två veckor i fjällen...

Hm...

malaurin; sa:
Tack för alla svar.

Vad gäller packningens tyngd så utgörs 10-11 kg av Manne 11 månader, 3 kg av hans bärstol och så lite blöjor, vatten, extrakläder etc.

Nu kan inte jag låta bli att bli lite full i skratt. Machostilen på Utsidan fick sig en knäpp på näsan...


Du kan ju inte med bästa vilja i världen påstå att min funderering var helt tokig? Är det verkligen så konstigt att undra vad man har med sig på en tvåtimmarstur som väger 15 kg?

Hälsningar från en som idag gick på en tvåtimmarstur i Änggården med sin son i bärsjal. Omacho nog?
[Ändrat av Vättlefjäll 2007-02-14 kl 17:56]
 
Vättlefjäll; sa:
Du kan ju inte med bästa vilja i världen påstå att min funderering var helt tokig? Är det verkligen så konstigt att undra vad man har med sig på en tvåtimmarstur som väger 15 kg?

Nej, jag undrade väl också vad som var i den "packningen". Men jag såg väl kanske för mig en kamerautrustning i stället.

Dessutom tycker jag att det är en total miss att försöka stämpla kulturen på Utsidan som macho. Det stämmer ju inte.
 
Vättlefjäll; sa:
^_^; sa:
Vättlefjäll; sa:
Förundrad över att ingen reagerat på orden "2-timmarstur med 15 kg packning". Man undrar ju vad som ligger i ryggan och hur karln skulle packa för två veckor i fjällen...

Hm...

malaurin; sa:
Tack för alla svar.

Vad gäller packningens tyngd så utgörs 10-11 kg av Manne 11 månader, 3 kg av hans bärstol och så lite blöjor, vatten, extrakläder etc.

Nu kan inte jag låta bli att bli lite full i skratt. Machostilen på Utsidan fick sig en knäpp på näsan...


Du kan ju inte med bästa vilja i världen påstå att min funderering var helt tokig? Är det verkligen så konstigt att undra vad man har med sig på en tvåtimmarstur som väger 15 kg?

Hälsningar från en som idag gick på en tvåtimmarstur i Änggården med sin son i bärsjal. Omacho nog?
[Ändrat av Vättlefjäll 2007-02-14 kl 17:56]

Tja, jag tyckte att ordvalet "hur karln skulle packa för två veckor i fjällen" lät lite snoffsigt. Men det klart, man hör ju inte folks tonfall när de skriver i ett forum, så det kanske inte var menat som det lät när jag läste det.
 
Re: Wind blues

andersmansson; sa:
^_^; sa:
Själv väljer jag att lägga mina friluftspengar i första hand på bra tält, ergonomisk ryggsäck, varm och lätt sovsäck och riktigt bra kängor. Dessa saker kostar så himla mycket att köpa det bästa utav, att jag hellre väljer billigare lösningar (typ löparkläder) på den resterande utrustningen.

Jag håller med dig i dina prioriteringar. Dessutom är ett av mina mest använda turplagg just en tunn löparjacka.

Men kanske vi som diskuterar detta ämnet helt enkelt är i olika faser i våra friluftskarriärer? Själv är jag där nu att jag börjar tröttna på alla mina budgetlösningar genom åren. Det kunde nästan vara värt en egen tråd med alla felköp man har gjort. Som någon har påpekat så kan man hellre passa på att köpa rejäla saker när det är rea.


Jag har nu skaffat mig en tunn, nästan vindtät stretchjacka (The North Face - på halva priset). Stretch är oerhört komfortabelt när man är på tur, bara det inte är för tjockt eller för tätt. Jackan har ingen huva, så jag använder den till vardags också. Men skulle jag välja en som enbart ska fungera till friluftsliv, skulle jag nog satsa på Bergans Microlight. Montanes superlätta vindjackor är också interessanta, men har sämre huvor och saknar stretchen i materialet.

Intressant sånt här. Saken är väl den att när man börjar med ett nytt intresse så vet man dels väldigt lite om utrustning, och sedan när man vet mer så ändras ens uppfattning om vad man vill ha och behöver. Dessutom utvecklas ju produkterna och materialen hela tiden.

När det gäller vandring känns det som att nybörjaren först och främst behöver ett par riktigt bra kängor. Sedan kan man ju bo i stugor om man vill prova på. Om man därefter vill prova på tältandet kan man ju köpa sig en riktigt fin sovsäck och sedan hyra tält. Då får man ju dessutom chansen att prova på olika tält. Fastnar man för något kan man ju köpa det.

Jag har väl gjort ungefär så. Det började med kängor, sedan med tält och Thermarest (till en långfärdscykling), och därefter har det blivit bra ryggsäck och lite annat man behöver för just vandring. Fast i klädväg använder jag samma kläder som jag gör när jag tränar inomhus, springer utomhus, cyklar, åker skidor... Typ allt. Det är bra att man kan ha samma kläder till många olika användingsområden.

En bra grundregel när man ska köpa något är väl att satsa på något som fungerar till många olika aktiviteter, som inte väger för mycket och som håller länge. Då blir det oftast dyrt... I alla fall om prylen ifråga heter "tält" eller "sovsäck" eller liknande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.