räddnngsutrustning?

Hej!
Jag har lite funderingar kring diverse räddningsutrustning och hur dessa fungerar i verkligheten.

I alla beskrivningar som jag läst eller sett bilder på så tillämpar man räddningsteknikerna i lugnt vatten, dvs ingen hög sjö och vågor. Själv har jag en VKV och till den så finns det flera olika system som man kan använda. Man kan sätta på flottörer på delade paddelblad för att sedan sätta fast dem i de genomgående hålen som sitter i kajaken. Det finns även sidewings med långa rör som används på samma sätt. Man kan även som med alla andra kajaker använda en flottör som man sätter på paddeln för att använda som stöttning när man tar sig upp i kajaken.

Både flottören och sidewings är uppblåsbara och måste blåsas upp när man ligger i vattnet. Man kan ju ha dem lätt uppblåsta och fastsatta på kajaken i förväg.

Till min fundering.
Jag ser inte så stora problem vid lugnt vatten och hyfsad temperatur. Jag inbillar mig att den dagen jag slår runt, då är det inte lugnt vatten och anledningen till att jag slår runt är för att jag hamnat i sjö som jag inte klarar av. Det kommer att gunga ordentligt och blåsa troligtvis. Hur fungerar dessa räddningssystem då? Orkar man ligga och blåsa upp flera pontoner om det är kalt i vattnet?
Jag kommer förmodligen inte att vara i toppform efter jag slagit runt och behöver nog en stadigare kajak när jag kommer upp (om jag kommer upp:). Är det svårt att få bort riggrören till pontonerna, när man sitter i en gungande kajak?

Den tanken jag har är, för att kunna ta mig upp själv och kunna paddla vidare behöver jag få en stadig kajak som kan tömmas på vatten rellativt lätt. Man kan ha pontonerna lätt tillgänliga så att man kan få fast dem när man ligger i vattnet, utan riggrör så att jag får en stadig kajak och kan paddla vidare, jag är tveksamm till att det går att paddla något vidare med riggrören som sticker ut från sidorna. Förmodligen så behöver jag stöd från en vanlig flottör när jag ska upp i kajaken. Den flottören kan vara en som inte behöver blåsas upp (en med cellplast i).

Det blev en lång utläggning, men jag skull var tacksam om någon ville ge synpunkter och råd.

Testa flera tekniker

Du tar upp ett sådant där ämne som brukar generera 1000 emotionellt laddade svar... Systemet du beskriver är ju VKV:s baby, och rekommenderas lika hett av sina anhängare som det förkastas av sina motståndare.

Jag vill ta en annan vinkel. Min allmänna erfarenhet av olika räddningssystem, i kajaker eller andra båtar (jag är oförbätterlig båt-junkie) och av livet i störta allmänhet, är att tekniskt komplicerade lösningar är fantastiska när de fungerar, men ofta krånglar när det gäller. Finns det en hel lista av "om", alltså saker som måste vara uppfyllda för att systemet ska fungera, då kan det lätt gå åt fanders i ett skarpt läge. Precis som du säger är det ju oftast inte vid lugnt väder, platt vatten och behagliga sommartemperaturer som problemen dyker upp.

Men - och det är ett viktigt men - den där tekniskt komplicerade metoden fungerar ju också ibland!

Alltså: Prova, prova, prova! Mitt sätt att hantera kajaksäkerhet och annan båtsäkerhet är att inte förkasta någon metod utan istället försöka öva så många som möjligt. Alla har de något bra i sig, och kanske fungerar de. Om inte, då har jag ju tack vare min övning ett par andra metoder i bakfickan.

Alltså: Ut och prova VKV-metoderna i lite sjögång, så vet du snart hur bra eller dåligt de fungerar. Men träna också
- olika varianter av kamraträddningar,
- ensamräddning med vanlig flottör (vid kallt vatten kan den förvaras halvuppblåst på akterdäck),
- flottöruppgång med stigbygel,
- öva låga och höga stöd,
- så småningom, lär dig rolla - oslagbart när det fungerar, och har dessutom den fördelen att det lär dig återvinna balansen innan du vält helt runt,
- lär dig sedan minst ytterligare en variant av rollen

Låter det jobbigt? Kanske, men jag lovar dig att kajaklivet är betydligt roligare och lugnare när man slutar se det som en torr verksamhet utan istället som en vattenlek.

simma lugnt,
Jens

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips