rädd för rovdjur... finns det knep?

alg; sa:
Visselpipa "Tornado 2000" erkänd som världens mest högljudda runt 50-lappen hos välsorterade frilufts- och båtbutiker. Spräcker trummhinnorna hos åhörarna utan ansträngning på 10m.
Hur klarar man sina egna öron?

Annars är jag mer rädd för människor än djur när jag t ex springer, och i skogen är jag inte rädd alls (möjligen för att bli kall och blöt och gå bort mig). Möjligen utom hundar då, de är de enda jag räds lika mycket som människor när jag rör på mig.
 
MP-Moller; sa:
Något som ger ljud ifrån sig skrämmer inte bara de "farliga" djuren utan även alla andra djur plus att det irriterar andra människor. har vandrat i grupp med "björnpinglor" och det är inte roligt. Man är ju i naturen för att uppleva saker man inte kan i stan/byn. Barnsäkrar man naturen allt för mycket så tappar den snart sin dragningskraft.

Håller med dig helt! Designa hellre en produkt som kan användas när man väl stöter på en björn - för dem som känner sig otrygga.

Visselpipa verkar onödigt. De ljud man själv kan skapa är fullt tillräckliga. Spray hade varit bra om det inte varit olagligt i Sverige.

Det enda vettiga jag kan komma på, är att man lär sig hur man ska beté sig vid ett eventuellt möte med rovdjur. Känner man till detta och följer rekommendationerna, kan man känna sig trygg enligt statistiken (se de5stora.se). Så har det funkat för mig i alla fall.

Att bara skriva ut informationen på ett A4 lär inte vinna några designpriser... Kanske finns det något smart sätt att förmedla informationen på? Kanske på ett barnvänligt sätt, om oroliga föräldrar visar sig vara en bra målgrupp?
 
Em pinne, helst teleskopisk. En bild av dig själv i skala 1:1 skriven på tug. Nallen kommer, du sticker ner din pinne, hänger upp bilden av dig själv och går din väg. En häpen björn sätter sig på baken och fattar ingenting.
 
information

I Slovakien har det nyligen startats ett projekt kallat BEARS: Bear Education, Awareness and Research in Slovakia.
Det inriktar sig både mot barn och vuxna och avdramatiserar Björnen med utbildning och råd.

Titta på http://www.medvede.sk/ Den engelska delen är inte helt klar men det finns redan mycket information för alla där.
 
Vad känns tryggast för en själv?

Är det bättre med något som förvarnar rovdjuret (typ bjällra, sång ...) att man kommer så att man slipper träffa dem eller något som skrämmer iväg djuret när man väl står öga mot öga (typ spray, hockeytuta, skrika...)?
 
Långsam kompis...

Man kan ta med sig en kompis som inte springer lika snabbt som en själv (måste kollas då och då, även soffpotatisar kan få ett ryck och börja träna), dock kan det bli lite problem efter att man har använt sig av den lösningen en gång. Dels vill nog inte han/hon föjla med ut i skogen igen eller ens träffa dig med något annat än en rak höger...
 
Re: Långsam kompis...

greendanger; sa:
Man kan ta med sig en kompis som inte springer lika snabbt som en själv (måste kollas då och då, även soffpotatisar kan få ett ryck och börja träna), dock kan det bli lite problem efter att man har använt sig av den lösningen en gång. Dels vill nog inte han/hon föjla med ut i skogen igen eller ens träffa dig med något annat än en rak höger...

Detta var exakt det râd park-rangers gav oss i Kanada, du behöver inte springa fortare än björnen, bara fortare än din kompis.
Det andra râdet var att sakta backa undan frân björnen och om den följer efetr släppa ett klädesplagg vart efter dâ björnarna är nyfikna och stannar o nosar och bökar en stund med det du släppt. När du inte har fler kläder att släppa kommer du i din panik att upptäcka vad du släppt ofrivilligt, och detta kommer att uppehâlla björnen extra länge.
Iofs gällde detta isbjörn, men jag antar att det är värt att prova om inget annat hjälper oavsett björn.
 
Har också hört liknande råd när det gäller andra björnar, att kasta ett klädesplagg eller liknande, som får björnen att stanna upp.
Kanske kan man bära med sig en burk honing eller annat gott i livremmen att som en molotovcoktail kasta i en sten när björnen kommer.

Johnny
 
Optimus terra marknadsför sig som att den är tyst när den är packad..
Dom andra som nu låter så mycket kanske borde marknadsföra sig som skydd mot vilda djur!

Eller samma sak med jackor och membran! Ibland ser man att ett membran är "tyst", som att det skulle vara nått positivt!

Eller! Titta längst till vänster i mitten på denna!
how_to_buff.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.