Radius No 119 Stormlampa på Ö&B

LAW BRÄNSLE

Tack för erbjudandet.
Ska först försöka med att hittade det här i Stockholmstrakten, är det bra önskar jag en leverantör inom räckhåll.
Är dock nyfiken på var LAW är avsett för. White spirit har jag för mig är lacknafta. Kan det vara så att detta är lågaromatisk lacknafta?
Eller är det en produkt som är avsedd för kök och lyktor.
Jag uppskattar om du vid tillfälle kan ge mig telefonnumret till din leverantör i Kalmar.
Glödstrumpor från Clas Ohlson har jag provat. Är tyvärr något för stora (500CP)för mina lyktor som ska ha mellan 200 och 300CP.

Per
 
LAW-bränsle

Här kommer telefonnr till min handlare i Kalmar, Sund Marknadsföring, 0480-475603. Vill du veta mera om LAW, gå in på http://www.okq8.se, smörjmedel, produktinformation specialprodukter. Är man kemist så är det här kul lektyr. Har glödstrumpor som är på 250 CP, 10:-st om du behöver. Skaffa en Optimus 930 om du inte allaredan har en. Det är en attans bra lampa, har 4 st. Pumpa på och lys upp tillvaron!
 
Svag ljus styrka

Detta verkar vara ett bra forum för att få informationen vidare till flera lamp- och kök- freaks, så även om jag har meddelat dej direkt ungefär samma saker tidigare, så tänker jag här skriva några rader. Radius 119 finns med två olika utföranden, en för rödsprit och en för fotogen. Skillnaden är munstyckena som måste bytas ut för att kasta om mellan de två bränslena. Själv har jag en som är gjord för fotogen, och den är en av de ljusaste lampor som jag har. Jag använder 300 - 400 cp. glödstrumpor utan problem, och skenet är nästan absolut vitt. Jag använder renad fotogen, dvs, samma ämne som man använder i vanliga stormlyktor och andra fotogenlampor som tidigare hängde i varje sommarstuga. Jag har också testat lampan med tändvätska för utegrillen, det fungerade utmärkt, ingen lukt och ljus effekten var den samma som med vanlig lampolja. Om ljuset är för gult, kan det också bero på att blandningen är för riklig. Kontrollera att avståndet mellan munstycke och blandningsröret är det rätta. Längre avstånd ger mera syre i blandningen och då brinner lampan ljusare.
Om du vill transportera en lampa liggande, så är det endast bensinlampor som är tillräckligt täta, men du kan kanske tömma ut fotogenet i en dunk innan du lägger lampan på sidan, då läcker det inte ut så mycket. Den lilla Santrax 830 lampan som finns på Jula, borde nästan gå att få på stående i kajaken tror jag så, den borde vara ett bättre alternativ.
Hälsningar,
Anders
 
Bättre lyse ur Radius 119

Bara som ett litet tips.
Jag har nu vid ett par tillfällen upptäckt att en del av dessa trycklampor plötsligt kan börja lysa svagare och ibland också börja sota på strumpan. Orsaken har jag också hittat. Det verkar som om keramikdelen ibland lossnar när lampan har varit i användning en tid, eller också kan mässingsdelen som keramikdelen skruva upp sej. Efter litet diskussioner med BriteLyt i USA, kom vi fram till en lösning som verkar fungera. Applicera lite avgasrörs tätnings massa på gängorna innan ni skruvar fast delen som lossnat. Massan går i USA under namnet "Mufflers mender" men på Biltema säljer de en annan pasta som fungerar lika bra. Sätt bara litet pasta på gängorna och endast på den del av gängorna som sitter längst ner så att det är möjligt att få bort keramikdelen senare också. Jag försökte också med vanlig tvål (efter tips från BriteLyt) på gängorna, och det hjälpte för en tid, men så småningom försvann den effekten. Men om du är ute och campar och keramikdelen lossnar, kan du ju alltid använd en tvålbit och skrapa den mot gängorna på keramikdelen och sedan skruva fast den igen. Billigt och bra!
 
Blandat bränsle

Jag har sedan ett par år kört med följande bränsleblandning:
1 del alkylatbensin och 4 delar lysfotogen vilket fungerar utmärkt både i gamla 111:an och 119.
Bättre värme och betydligt bättre ljus.
Anders
 
Roligt att se flera människor som använder dessa lampor. Undertecknad har några stycken lampor, bl a Radius 119. Det är sant att det är svårt att få fatt i glas till dessa, men jag och några andra "likasinnade" kommer att låta tillverka nya glas till Radius 119 och till en annan lampa som heter Primus 1020. Priset hamnar på 150 kr (självkostnadspris), ev någon tia billigare. Jag bor i Stockholm men är i Småland ofta, ute i skogen, så det finns möjlighet för folk mellan Oskarshamn och Stockholm att höra av sig. Leverans under oktober. Glasen tillverkas av en riktig lamptillverkare, den etsade text som återfinns på originalglaset uteblir dock. Du som vill ha ett glas kan svara på detta inlägg. Kom ihåg att "beställningen" är bindande.Har dessutom reservglas till Optimus 930, kupolformat, vill ha 50:- för ett dylikt.

Har du nåt glas till en radius 119 kvar . om du har det så skulle jag gärna köpa ett .
Kanske du kunde skicka per post (postförskott) alternativt att jag betalar in summan på ditt konto
Mitt namn och adress är som följer
Jan Bodlund
Åkervägen 24 A
952 62 Kalix
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.