Råd om första turskidor – nybörjare, Jämtland/Kungsleden

Hej!
Jag är helt ny på turskidåkning och behöver lite hjälp att välja rätt utrustning, framför allt skidor (pjäxor har jag redan från långfärdsskridskoråknig).

Planen är i år att börja också med turer i Jämtland och kanske längs Kungsleden. Först blir det dagsturer stuga till stuga med en lätt packning, men på sikt vill jag även kunna tälta och bära lite tyngre (jag brukar köra ultralätt i vanliga vandringar).

Mina data:
Längd: 185 cm
Vikt: 83–84 kg
Nivå: total nybörjare på turskidor

Jag vill ha skidor som funkar bra för klassisk fjälltur – gärna något stabilt och förlåtande, men ändå med okej glid. Jag har tittat lite på modeller som Åsnes Amundsen BC och liknande, men är osäker på längd och om de är rätt typ av skida för mig som nybörjare.

Har ni tips?
Passande skidlängd? Amundsen BC vallfri - ett bra val?

Extra fråga till - funkar vanliga vandrings stavar med en sån backcountry truga? Jag har Black Diamond FLZ Distance och tänkta skaffa en sån truga som passar till stavar som jag redan har. Dålig idé?

Alla råd uppskattas! Tack på förhand. 🙏

Hej!
När jag börjar med stuga-till-stuga-turer (t.ex. Jämtlandstriangeln) kommer jag troligtvis följa en redan upptrampad led, så jag bär inte så tung packning då. Min vikt blir ungefär:
84+8 (packning max vikt)= 92 kg

Alltså totalt cirka 92 kg när jag gör stuga-till-stuga-turer.

På sikt vill jag kunna göra längre turer med tältturer och lite mer oförberedd terräng, men i början blir det alltså lättare turer på redan markerade leder.

Hej och välkommen till vinterturgänget :cool:

Vad det gäller skidor så är t.ex Åsnes Amundsen Fram Waxless, som deras vallningsfria skida heter, ett mycket bra val både för enklare åkning och utanför spår. Finns även ny skida med integrerad stighud som heter 1888 Turlangrenn BC som jag tycker ser spännande ut. Personligen föredrar jag integrerade stighudar framför "fiskfjäll", men båda funkar bra.

Vad det gäller stavar hade definitivt rekommenderat att köpa riktiga turstavar, som till exempel Åsnes https://www.asnes.com/produkt/amundsen-carbon-kevlar/ som är en utmärkt turstav. Dels vill du ha betydligt längre stavar på vintern jämfört med sommaren och dessutom styvare. Och som nybörjare hade jag räknat med att vurpa (händer även oss som gått på tur i +50 år...) och då är risken påtaglig att en så lätt och vek stav som Black Diamond FLZ går av.

Men om du nu inte råkar vara 100% säker på att turskidåkning är din grej kan det även vara värt att nämna att det går att hyra turutrustning, till exempel på Storulvån.

/ Stefan

Hej igen,

Vill bara påpeka att Åsnes Amundsen som jag föreslog ovan inte är en ren kolfiberstav, som till exempel Swix Triac. Det är en kolfiberkärna klädd med kevlar, detta då kelvar är faktiskt är tåligare än både aluminium och givetvis kolfiber. Men Ingstad staven verkar bra den med!

/ Stefan

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.
Angående skidlängd – jag är 185 cm lång och väger 83–84 kg, lite mer med kläder och packning. På Åsnes webbplats, avser vikten kroppsvikten eller totalvikten med packning?

Jag tänker att 201 cm kan vara lite utmanande som nybörjare, men skulle å andra sidan vara mer framtidssäkert. Har jag rätt?
1000101672.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips