Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS:

Tar tacksamt emot råd och tips från vana fjällvandrare!

Lyckades för ett par år sedan förmå min familj att hänga med på fjällvandring. I år satsade vi för första året att sova över på fjället i nytt fint rött Nallo tält med gult innertält. Nu har vi precis avverkat våra första dygn med övernattning.
Vi utgick från Funäsdalen och gick till NV spetsen av Bolagen där vi kort efter bron slog tält.

Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle få se min fru bära en 70l ryggsäck som vägde 13 kilo, men det gjorde hon. Själv bar jag för första gången på 25 år en 20 kg säck. Vår 9-åring ville äta jämt.

Jag kan konstatera att vi borde för-övat hemma med de tunga ryggsäckarna på hemmaplan före semestern. Min fru led. Själv gick det hyfsat bra och jag kan tacka mina idoga Friskis och Svettis pass för det.

Här kommer min lista på råd och tips jag önskar från er:

När man väl kommer fram på kvällen, säg vid 18, så är ju lägeruppsättning, middag och allt avklarat vid typ 21. Lite tidigt för att gå och lägga sig. Förutom att gå och lägga sig, vad fan gör man då?

Körde Friskis och Svettis hela stretchingprogram efter vandringen på fjället. Min dotter och fru skrattade åt mig när jag låg i riset och töjde.

Vid 21 bestämde vi oss för att gå och lägga och oss och mysa i sovsäckarna. Solen lyste fortfarande vackert från NV. Inne i tältet gjorde de gula innertaket att man liksom låg under en sol eller lampa. Den inledande tröttheten avtog. Dottern tjatade varannan minut "Jag kan inte sova", Jag läste bok så länge ljuset tillät som var till typ 24. Min utmattade fru sov.
Fråga här: Är det en fungerande metod med mask för att släcka ut ljuset? Hur få kvällsfrid?

Trots att jag tycker att jag tränat duktigt under våren hade jag faktiskt inte för-övat med en 20 kilos ryggsäck. Jag hade helt fel träningsgrund för vår fjällvandring. Det förbannade jag mig för. Hursom, när jag på natten ligger på mitt uppblåsbara liggunderlag får jag mycket ont i ryggmuskelaturen mellan skulderbladen. Det blir mycket svårt att hitta en liggställning som funkar en längre stund.
Fråga om tips här: När man vandrat en dag med tung säck, är spänd i ryggen, hur gör man bäst för att släppa på dessa spänningar så att man får sova?
 
Det bästa är nog att gå och ut och gå med säck och de skor/kängor du ska ha i förväg. Jag märkte i år att jag var betydligt rappare då jag cyklat ganska mycket, för att vara jag, nästan två mil och dagen i till-jobbet-pendling. Jag brukar ta slut i höftböjarna förr eller senare och det blir jobbigt att lyfta benen men nu kändes det väldigt bra. Jag brukar somna när jag somnar. Känns inte som någon idé att ligga och vara stressad för att man inte kan somna :) Kan dock förstå dem som inte är vana med att det är ljust hela natten.

Jag hade en horribel tältupplevelse i somras. Det var riktig högsommar och jag vaknade kl 05 med ont i skallen och kändes som att man låg i en bakugn. Har möjlighet att köra tältet utan ytterduk men då blir man stekt i solen istället. Värsta jag vet när det blir för varmt i tältet.
 
Lär er njuta

Hej, lätt road av beskrivningen av ert friluftslivs bekymmer här:)

efter matbestyren, prova på nåt av följande:

massera varandras fötter
massera varandras axlar
massera varandras vader
etc

prova att tvätta er i närmaste vatten, friskt!!...vågat hälften vunnet
det är skönt inför sömnen också

spela spel, yatsy, kort eller nåt liknande men det har ni förmodligen med er denna gång

prata om vad ni drömde om för tio år sen, berätta för dottern något tokigt ni gjort båda eller var och en
dröm om hur några av vardagsbestyren eller bekymren kan bli bättre, högt
berätta om vad ni längtar efter, för dagen, den närmaste tiden, inför hösten eller hela livet
berätta nåt ni skulle vilja lära er, mer, nytt eller bättre

lista olika teman, branka ästa musiken, seriefiguren, appen, färgkombinationer, etc etc

kolla vilka fåglar, fjärilar, skalbaggar m.m som finns runt omkring

fota varandra i roliga poser

övervinn er själva

lycka till!
 
Vilken rolig och annorlunda tråd!

Själv brukar jag vara så trött att sova är det minsta av problemen... Men ett tips är helt klart att inte gå och lägga sig. Reka omgivningarna. Ta en promenad upp på en höjd och beundra naturen. Att tvinga fram sömn funkar sällan.

Sedan är det ju så att ett frisk "bad" och därefter rena och torra kläder gör det mycket lättare att sova. I alla fall är det min erfarenhet. Att kyla ner ansträngda muskler och fötter minkar också risken för ont och skador.

/Allan
 
Tältplats

Ett tips är också att välja tältplats så att man får skugga på kvällen. Eller tvärtom, jag brukar försöka hitta platser där det är kvällssol men skugga på morgonen. De flesta tält blir väldigt varma när solen ligger på på morgonen och i en del tält blir det också väldigt ljust, och då har i alla fall jag svårtatt sova.
 
20kg är mycket, inte konstigt att ni kände av det. :)
Om barn skall sova så är det viktigt att de är trötta (enkel regel - i teorin), och då krävs det att de är aktiva vid uppsättning av tält, matlagning, disk, packning etc. Ofta tänker man inte på att de kanske vilar medan mamma&pappa flänger med tält, mat och disk och då är de pigga igen efteråt.

Sedan är en natt för lite för att vänja sig, natt 3/4 och framåt, då somnar alla som stenar och man har inte ont i kroppen längre. Oftast försöker man sova på samma sätt som hemma, vilket inte går...

Min åsikt är att välja tältplats med skugga på morgonen eftersom bästa sömnen ofta är mellan 04 och 08. Är det för varmt vaknar man 05.30 och sedan är det kört.
 
(...) Trots att jag tycker att jag tränat duktigt under våren hade jag faktiskt inte för-övat med en 20 kilos ryggsäck. Jag hade helt fel träningsgrund för vår fjällvandring. Det förbannade jag mig för. Hursom, när jag på natten ligger på mitt uppblåsbara liggunderlag får jag mycket ont i ryggmuskelaturen mellan skulderbladen. Det blir mycket svårt att hitta en liggställning som funkar en längre stund.
Fråga om tips här: När man vandrat en dag med tung säck, är spänd i ryggen, hur gör man bäst för att släppa på dessa spänningar så att man får sova?
Detta kommer nog att låta som självklarheter, men den spänning du märker av på kvällen bygger du upp under dagen. Kolla din hållning med ryggsäcken på, känn efter medan du går var du kanske spänner dig omedvetet - kanske du behöver finjustera ryggsäcken, så att den är mer balanserad, och fr a så att du bär så mycket som möjligt (allt i idealfallet!) med höfterna. Kolla om du behöver sänka omedvetet höjda axlar. Testa att svanka mer och puta med magen.... jag skojar inte, det brukar vara effektivt för att få bättre balans på kotpelaren och därmed rakare axlar, utan att man måste "dra till" med ryggmusklerna. Med en "svankigare" hållning blir det också lättare att bära på höftbältet.
Stretcha de muskler som ändå varit spända, när ni rastar.
Testa att sova på mage om du är rygg- eller sidsovare (tvärtom brukar inte gå så bra), med en stor "kudde" av t ex kläder i en packpåse under mage och bröst, så axlarna sjunker ner.
Testa att sova som nyfödda barn, dvs med armarna över huvudet (oavsett om du sover på mage eller rygg).
 
Aktivitet

Hej, tänkte bara att har man barn med sig, så kan man ju använda naturen till att t.ex utmana varandra till att illustrera en filmtitel lr dyl o så man gissa varandras. Man kan ju även ha med sig ett miniset med akvarellfärger/ miniblock med papper. :D
 
Natt 2 och följande

blir nästan alltid betydligt bättre. Räkna alltid med att första natten är tuff speciellt om ni är ovana vid liggunderlag etc. En så enkel sak som en fungerande kuddlösning kan betyda mycket. Jag brukar använda en lätt dunjacka eller tjocktröja instoppad i en t-shirt eller skjorta.

Kvällsrutiner är bra. Inte för varm inte för kall. Nykissad. Gärna nybadad eller nypromenerad. Högläsning brukar vara trevligt. Eller skriv dagbok.

Instämmer i de andra råden ni fått.

Thure
 
Vad gäller barnen, varför inte låta fantasin flöda och berätta sagor som ni kommer på för tillfället för dem? Brukar vara ett effektivt sätt att varva ner dem på innan John Blund kommer på besök. Lägg dem gärna även på mittplatsen i tältet (mellan er vuxna) som känns lite mer tryggt.

Instämmer annars i tidigare inlägg. Det är första nätterna på liggunderlag som gör att man sover oroligt (jag upplever även samma effekt första natten i ex hotellrum etc).
Själv lyxar jag till det med att ta med mig ett lätt örngott i bomull. Stoppar fleecetröjan i detta som kudde, vilket gör sömnen mycket skönare.
 
Gå ett par turer under året.
Både med och utan övernattning, bra träning, kroppen hinner vänja sig vid vikter, höftböjarna ledas upp, alla vänjer sig vid lägermat och lägerliv, dessutom bra tillfälle att se över utrustningen och lägga till, eller ännu hellre ta bort så vikten kryper ner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.