Paddelhandskar!
Efter att ha varit halvnöjd med både separata neoprenhandskar samt de klassiska paddelhandskar som fästes på paddeln, har jag nu hittat mina favorithandskar.
Problemet med "vanliga" paddelhandskar är att det är svårt att få riktigt tätt mellan paddeln och handsken, detta kan ju förstås undhjälpas med diverse tejp och lim, men detta medför att handsken sitter fast på paddeln och tas inte gärna bort, detta fungerar förstås bra ända tills man vill paddla utan handskar i någon timme.
Jag köpte därför ett par vattentäta, vinterfodrade Goretex-vantar från Extremities clothing. Det fina med dessa vantar är att fodret är löstagbart och att den vanligtvis friktionsfria väven är laminerad med en tunn gummifilm i handflatan. Detta medför att handsken kan användas såväl under vinter som sommarhalvåret, och greppet är förstås tiptop. Att vanten nästan når upp till armbågarna är ett plus under vinterhalvåret, men under sommarn kan det, trots andningen, bli rätt svettigt och inte minst ge upphov till en ganska udda solbränna.
På minuskontot finns förstås priset, som idag ligger på strax under 900 kronor.
Rekommenderas!
Pontus Lundberg