racka

Racka rätt

Tjena
Rackar skruven (de flesta) på högersidan i och med att jag är högerhänt på BD's Ice Clipper. Har 3 fastsydda på högersidan i selen och 1 på vänster. Normalt sett har jag ca 4 st Grivel 360 som är suveräna att dra i alla iskvaliteér och förhållandevis snabba också, nackdelen med dessa är att du får endast plats med två max tre st på en Ice Clipper. Sedan kör jag med BD skruv som är lätta att racka på just Ice Clipper eller fastsydd stor böjd karbin i selen. Du får plats med 4 BD turbo skruvar på en Ice Clipper. Har sytt ett brett plattband i selen så jag slipper ha karbinryggen mellan selen och kroppen, mer plats blir det också på det viset. På en långtur tar jag med ca 12-13 skruv (på ett replag). Expresserna hänger jag antingen på utrustningslinga runt nacken utefter sidan eller rackar så många jag kan i selen utan att de känns ivägen för mycket. Slingor runt nacken under armen längs sidan. Karbiner för stand och ATC/stitch/åtta eller liknande längst bak på selen.
Det funkar klockrent för mig.
Johan
 
Re: Racka rätt

krabba74; sa:
Tjena
Rackar skruven (de flesta) på högersidan i och med att jag är högerhänt på BD's Ice Clipper. Har 3 fastsydda på högersidan i selen och 1 på vänster. Normalt sett har jag ca 4 st Grivel 360 som är suveräna att dra i alla iskvaliteér och förhållandevis snabba också, nackdelen med dessa är att du får endast plats med två max tre st på en Ice Clipper. Sedan kör jag med BD skruv som är lätta att racka på just Ice Clipper eller fastsydd stor böjd karbin i selen. Du får plats med 4 BD turbo skruvar på en Ice Clipper. Har sytt ett brett plattband i selen så jag slipper ha karbinryggen mellan selen och kroppen, mer plats blir det också på det viset. På en långtur tar jag med ca 12-13 skruv (på ett replag). Expresserna hänger jag antingen på utrustningslinga runt nacken utefter sidan eller rackar så många jag kan i selen utan att de känns ivägen för mycket. Slingor runt nacken under armen längs sidan. Karbiner för stand och ATC/stitch/åtta eller liknande längst bak på selen.
Det funkar klockrent för mig.
Johan

Jag rackar väldigt likt Johans exempel här med undantag för mina Grivel 360. Jag har märkt att när de sitter på en iceclipper är risken för att den lilla kroken som utgör vevens gångjärn lättare hakar i nästa skruv om de sitter på ice-clippern. Detta är mycket irriterande när man är lite trött och snabbt vill ha i den psykologiska skruven (varför klättrar man så mycket mer avslappnat bara för att man satt i en liten isskruv ;) ). Så mina 360 hamnar oftast på ovalkarbiner i selen, allra helst 1 per karbin. I övrigt är iceclipper eller liknande anordningar som håller skruvarna stilla mycker bra.

En annan viktig aspekt på att racka skruv är att de inte på något sätt får hamna för långt framåt, så att de kan fastna mot dina ben när du klättrar. Skruvar kan vara ganska tuffa mot Gore-tex-kläder. "Normala" skruvar är generellt vinklade i hängaren så att detta unvdiks. 360 däremot kan peka rakt ned, så häng den inte på dina främre utrustningsslingor på selen.
 
de vart ett par iceclippers...fast ja tyck dom sitter lite dåligt på min arcteryx sele.....va även o klämmde lite på petzl´s iceflute.. verkar vara en riktigt bra grej faktiskt..
 
Black Diamond Blizzard

Glömde kanske nämna det att IceClippern är specialframtagen för ett system på Black Diamond Blizzard. Den funkar som sagt på andra selar också, men viss modifiering kan behövas.
 
Panpipe

Rackar likt ovanstående, men med fler BD skruvar per clip...

Har även klättrat en del med 360 i panpipe som är 5 gummirör man spänner fast på bröstet. Jag tyckte denna lösning var syverän som komplement. Ingen lösning är snabbare för att få fram en skruv

/föhl
 
När jag står inför en led som jag tror kommer bli besvärlig rent rörelsemässigt, typ stora istappar där man kan klämma in halva kroppen, då funkar det perfekt med att fästa en isskruv på vardera smalben med kraftiga gummiband. Bara att dra fram skruven!

Har sett klättrare med en isskruv tejpad på hjälmen oxå... Kan kanske vara bra i riktigt trånga kaminer!

Peace
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.